Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är en motionsamatör som nu försöker lyfta min träning en aning, och vill inhandla en Garmin 305 + foot pod. Jag löptränar 2-3 gånger i veckan och spelar dessutom innebandy 2-3 gånger i veckan. Nu till mina frågor..

1) Jag är lite fundersam över foot

1. Det blir kvalificerade gissningar ifrån mig på 1 och 1.2. Förmodligen kommer den inte att fungera så bra med den typ av rörelser du har i innebandy.

1.2 Nej. Kanske om man kalibrerar den för det, men jag är lite skeptisk.

2 Du ser kadens, dvs hur mån

Frågan är om det är så lämpligt att ha en 305:a på armen över huvud taget under innebandy. Risken är ju rätt överhängande att den någon gång hamnar i någons ansikte. Eller att du krockar med nåt hårt och spräcker klockan. Den är ju rätt otymplig tyvärr.

Momentanfarten mäts mycket bättre med fotpod än med GPS. Över huvud taget blir mätningar av hastighet och distans väldigt bra med fotpod, om du har samma löpstil vid kalibreringen som när du senare mäter dina rundor.

När jag springer min 15km-runda i nor

Enligt Garmin själva så är det samma precision på en välkalibrerad fotpod som på GPS:en.

Jag har läst om andra som använt podden till innebandy, dock inte hur resultatet blivit. Hur som helst så trodde jag att det var ett av huvudsyftena med podden, just att kunna mäta sig i olika typer av inomhusträning.

Återigen en teknisk fråga. Om man ha

"Välkalibrerad" måste nog matchas med en bestämning för gps:en också.
GPS använd utan störande byggnader och inte alltför dåligt väder eller tät skog kanske man ska lägga till tex.

Fotpodden funkar mycket bättre än gps:en om man slår ut det över alla sit

Fast en 305:a med fotpod kompletterar ju varandra så man får det bästa av båda världarna. Det borde väl funka att spela innebandy med den kombinationen fast man borde kanske kolla hur klockan behandlar korta ruscher, täta stopp osv. Jag försökte vid något

Hm ok, tål att tänkas på.

Dock borde väl podden kunna ge antal steg korrekt, oavsett om man spelar innebandy eller löptränar..?

Resonemanget är lite underligt för mig, använder du fotpod utomhus för att den ger bättre precision inomhus? Det är nog ganska få som ofta springer på rundbana inomhus och ett löpband har nog ganska mycket bättre koll på hur långt det har rullat än fotpod