Quote from Guest on 10 May 2009, 18:48Alltså, nu har jag kollat in pose löpning med hjälp av Dr. Romanov´s dvd o diverse texter från hans hemsida posetech. Idag när jag sprang så tänkte jag att jag skulle testa hur det va att springa med 90 i kadens. Det gick la sådär.Jag har alltid legat run
Alltså, nu har jag kollat in pose löpning med hjälp av Dr. Romanov´s dvd o diverse texter från hans hemsida posetech. Idag när jag sprang så tänkte jag att jag skulle testa hur det va att springa med 90 i kadens. Det gick la sådär.Jag har alltid legat run
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 18:58Två korta tips:
1) precis som du misstänker, tänk inte på foten som du landar med, tänk istället på "bakre" benet och att du skall dra upp det under dig så fort som möjligt
2) när du ökar kadensen kan du behöva korta ner steget också. Och du ska inte ly
Två korta tips:
1) precis som du misstänker, tänk inte på foten som du landar med, tänk istället på "bakre" benet och att du skall dra upp det under dig så fort som möjligt
2) när du ökar kadensen kan du behöva korta ner steget också. Och du ska inte ly
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 19:00Det blir oekonomiskt = onaturligt att köra med hög kadens om man har tunga skor.
Det blir oekonomiskt = onaturligt att köra med hög kadens om man har tunga skor.
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 19:10Förmodligen finns det de som säger tvärtom. Om man t.ex. (rent hypotetiskt förstås) skulle få 10 kg tunga skor på fötterna skulle man väl hellre ta många korta och flacka steg än långa kliv (som kräver mer pendel och högre lyft)?
Förmodligen finns det de som säger tvärtom. Om man t.ex. (rent hypotetiskt förstås) skulle få 10 kg tunga skor på fötterna skulle man väl hellre ta många korta och flacka steg än långa kliv (som kräver mer pendel och högre lyft)?
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 20:57Nej.
Nej.
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 21:08Ok, duger kanske inte att bara säga att du har fel, en förklaring är kanske också på sin plats.
När man springer rör sig kroppens tyngdpunkt ganska jämnt framåt men lite ryckigt ändå varje gång man skjuter ifrån. Fötterna å andra sidan är helt stilla var
Ok, duger kanske inte att bara säga att du har fel, en förklaring är kanske också på sin plats.
När man springer rör sig kroppens tyngdpunkt ganska jämnt framåt men lite ryckigt ändå varje gång man skjuter ifrån. Fötterna å andra sidan är helt stilla var
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 21:11Jag är långt ifrån en expert på området men jag noterar att det finns divergerande åsikter, t.ex: http://www.evanscoaching.com/documents/Stride%20Rate%20-%20What%20Gets%20Measured%20Gets%20Done%20-%20Triathlete%20Magazine%20-%20Marc%20Evans%202005.pdf
Jag är långt ifrån en expert på området men jag noterar att det finns divergerande åsikter, t.ex: http://www.evanscoaching.com/documents/Stride%20Rate%20-%20What%20Gets%20Measured%20Gets%20Done%20-%20Triathlete%20Magazine%20-%20Marc%20Evans%202005.pdf
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 21:46Va? Bemödade mig med att läsa igenom hela texten men hittade ingen stans där det påstods att tyngre skor skulle leda till ökad kadens... Vikten på skorna och hur detta påverkade togs väl inte ens upp i artikeln?
Va? Bemödade mig med att läsa igenom hela texten men hittade ingen stans där det påstods att tyngre skor skulle leda till ökad kadens... Vikten på skorna och hur detta påverkade togs väl inte ens upp i artikeln?
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 22:15Nej, inte direkt men diskussionen i den artikel handlar om att arbetet att flytta fötterna (och skorna förstås) i såväl höjd- som längsled vid låg kadens är mer energikrävande än totala förflyttningsarbetet vid högre frekvens (det som kallas "optimal" fre
Nej, inte direkt men diskussionen i den artikel handlar om att arbetet att flytta fötterna (och skorna förstås) i såväl höjd- som längsled vid låg kadens är mer energikrävande än totala förflyttningsarbetet vid högre frekvens (det som kallas "optimal" fre
Quote from Funbeat user on 10 May 2009, 22:19Okej, 365 g är inga lättviktare med det är heller inga blyfötter direkt. Så jag tror inte att det i Dans fall är skorna som hindrar honom att komma upp i högre kadens.
Okej, 365 g är inga lättviktare med det är heller inga blyfötter direkt. Så jag tror inte att det i Dans fall är skorna som hindrar honom att komma upp i högre kadens.