Quote from Guest on 23 October 2011, 09:34Utan egna bestämda åsikter i de gamla stridsfrågorna vill jag tipsa om sju rikt illustrerade sidor från Harvards skelettbiologiska labb:
http://barefootrunning.fas.harvard.edu/index.html
Är länken känd sedan gammalt så är det väl bara att "Markera som o
Utan egna bestämda åsikter i de gamla stridsfrågorna vill jag tipsa om sju rikt illustrerade sidor från Harvards skelettbiologiska labb:
http://barefootrunning.fas.harvard.edu/index.html
Är länken känd sedan gammalt så är det väl bara att "Markera som o
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 09:44Den är välkänd. Men förstås inte ointressant. Däremot så lägger den alldeles för stor tonvikt vid landning på framfoten. Om de istället hade undersökt stegfrekvensen så hade de fått mycket mer konsekventa resultat, att barfotalöpare har högre stegfrekvens
Den är välkänd. Men förstås inte ointressant. Däremot så lägger den alldeles för stor tonvikt vid landning på framfoten. Om de istället hade undersökt stegfrekvensen så hade de fått mycket mer konsekventa resultat, att barfotalöpare har högre stegfrekvens
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 11:54Klas, alla dina påståenden är prima facie rimliga. Hoppas att sidan ändå kan vara ny för någon, även om jag misstänkte att något så här pass väl utarbetat redan hade uppmärksammats av de som finner frågeställningarna intressanta.
Klas, alla dina påståenden är prima facie rimliga. Hoppas att sidan ändå kan vara ny för någon, även om jag misstänkte att något så här pass väl utarbetat redan hade uppmärksammats av de som finner frågeställningarna intressanta.
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 11:56När jag springer barfota blir stegen studsigare och därmed längre än med skor, dvs lägre frekvens.
När jag springer barfota blir stegen studsigare och därmed längre än med skor, dvs lägre frekvens.
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 14:31Markus, har du mätt?
Markus, har du mätt?
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 14:34Studsar man mer får man lägra frekvens. Har själv aldrig förstått mig på att tänka på frekvensen. Tror det kommer per automatik genom att träna.
Studsar man mer får man lägra frekvens. Har själv aldrig förstått mig på att tänka på frekvensen. Tror det kommer per automatik genom att träna.
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 14:35Nä, jag har inte mätt. Borde kanske hållit tyst tills jag hade lite tydligare underlag för mitt påstående... 😉 Steget känns längre och studsigare i alla fall.
Precis som Oskar har jag aldrig brytt mig om stegfrekvensen, känns som en ganska ointressant
Nä, jag har inte mätt. Borde kanske hållit tyst tills jag hade lite tydligare underlag för mitt påstående... 😉 Steget känns längre och studsigare i alla fall.
Precis som Oskar har jag aldrig brytt mig om stegfrekvensen, känns som en ganska ointressant
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 15:43När man höjer stegfrekvensen så minskar både vertikala och horisontella krafter, t ex inbromsning. Det är svårt att se något negativt med det. Om man däremot kortar ned tiden i markkontakt utan att höja stegfrekvensen så ökar man tiden i luften, dvs man m
När man höjer stegfrekvensen så minskar både vertikala och horisontella krafter, t ex inbromsning. Det är svårt att se något negativt med det. Om man däremot kortar ned tiden i markkontakt utan att höja stegfrekvensen så ökar man tiden i luften, dvs man m
Quote from Funbeat user on 23 October 2011, 15:49Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med senaste inlägget.
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med senaste inlägget.
Quote from Catharina Brattlin on 23 October 2011, 15:50Jag upplever tvärt om mot Markus - mitt steg blir kortare med högre frekvens vid barfotalöpning än vid samma fart med skor på.
Vi är väl alla olika? 🙂
Jag upplever tvärt om mot Markus - mitt steg blir kortare med högre frekvens vid barfotalöpning än vid samma fart med skor på.
Vi är väl alla olika? 🙂