Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Med väldigt, väldigt lätta ben borde man tjäna på att öka stegfrekvansen ännu mer. http://www.youtube.com/watch?v=kRPJh-LJq1o

Precis, Oskar. Rörelsen blir bara mindre när man höjer stegfrekvensen. Det vore kanske tydligare att kalla det för studsfrekvens. En löpare är mycket som en studsande boll. Ju högre man studsar desto lägre frekvens, och vise versa. Skillnaden mot en boll

Hur ökar man då takten vid konstant frekvens?

Klas:
"det stämmer inte att krafterna för att accelera benen ökar. Man rör inte benen snabbare med högre stegfrekvens i löpning"
"Man har visserligen kortare tid på sig att dra fram benet ju högre frekvensen är, men avståndet som man måste dra fram benet

Markus, benet sitter ju fast i kroppen och får automatiskt samma hastighet som kroppen. Det jobb man måste göra är att dra fram benet och det avståndet minskar lika mycket som tiden.

Nackdelen med hög stegfrekvens är att man behöver ta fler steg, men de

Jag testade just att springa med 1.5-kilos ankeltyngd på vardera foten och jag tyckte inte det försvårade stegfrekvensen alls.

Skulle benen "automatiskt" få samma hastighet som kroppen? Men snälla...

Testa med 10kg då, om du är för dålig på att känna något med 1,5kg! 😉

Amerikanska marinkårens undersökningar har visat att 1 kg extra på fötterna motsvarar en extra belastning på 5 kg på ryggen.

Jag ser inte hur det skulle vara bättre att öka stegfrekvensen, det blir ju som att ligga o tokvarva på treans växel istället för att glida fram lugnt på femman, låter inte så ekonomiskt om man vill springa energieffektivt.

IM, att springa med ett översteg är inte det minsta likt att ligga och cruisa på 5:ans växel. Det är mer som att trycka till på gasen (de kraftiga frånskjuten) och delen av en sekund trycka på bromsen (fotisättning långt framför tyngdpunkten).