Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är också mycket fascinerad av löpteknik. För mig ligger fokus på att kunna springa ekonomiskt i hög fart. Att träna på att få ut hela rörelsemönstret så att alla delmoment används idealiskt. Detta är inget jag tänker på när jag bara springer. Då ska

Sylvia >> Du är la rädd för marken och lyfter benen oftare 😉

Oskar, det där låter som mitt gympapass som jag instruerar på måndagarna. 😀

Japp, jag låtsas att jag springer på glödande kol.

Jag ser löpning som en konditionssport, och inte en tekniksport. Hade det entydigt funnits något som visat att jag blev mindre skadad genom att springa enligt metod Y med skor X, så hade jag gett det ett försök. Men, det har väl visat sig att de inte rikt

Nej men minskad slitage och bra löpekonomi finns det mycket stöd för. I mina ögon behöver jag inte ha något vetenskapligt material. Alla är vi unika och det som gäller mig gäller inte en annan.

"Running right is injury free"

Säger kanske emot mig själ

Markus, det jag ville ha sagt är att det är mig veterligen okontroversiellt bra att höja stegfrekvensen, givet att man kan göra det utan att spänna sig. Det minskar både broms och vertikal kraft.

Att däremot landa närmare kroppen med mindre bromsverkan,

Att höja stegfrekvensen minskar både broms och vertikal kraft.

- Ja, men det ÖKAR de krafter som går åt för att accelerera fötter & ben från stillastående till rörelse framåt. Överdriver man frekvensen blir det ett ineffektivt sprattlande. Så det är inte

Markus: "Överdriver man frekvensen blir det ett ineffektivt sprattlande. Så det är inte bara fördelar med en ökad frekvens om du trodde det." Det kan jag tro på, på samma sätt som överdrifter åt något håll är vansinne när det gäller löpning. MEN: vissa ty

Markus, det stämmer inte att krafterna för att accelera benen ökar. Man rör inte benen snabbare med högre stegfrekvens i löpning. Det är i cykel det funkar så.

Så du påstår att man istället minskar rörelsen? Det låter åt skogen i mina öron :S