Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFramfotslöpning
You need to log in to create posts and topics.

Är ämnet uttjatat?
Hur som helst, här kommer ett bildinlägg i debatten:

BILD:www.puls.se/members/photos/goumri.jpg
Foto: David G

Killen har gjort nionde bästa marathontid i världen någonsin, 2.05.30, och det utan att direkt vara en driven framfotslöpare

Är det inte en sådan som kallas uteliggare inom statistiken?

Att 80% av jordens befolkning är hällöpare, medans framfota står för 10-15%. (ref Novacheck, biomechanics of running)

alltså att det var bra odds för han 🙂

Slutsatsen är, att med handplockade exempel kan man "bevisa" vad som helst. Metoden är mycket vanlig inom pseudovetenskapen; välj ut de exempel som talar för din hypotes, och ignorera alla som talar emot dig.

Om man vill hitta vetenskapliga data så går det(som Jonas visar). Hur de sen ska tolkas och om de är entydiga är en annan fråga. Jag är inte inläst nog att svara på det. Men, här kan man leta t ex

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17685722?ordinalpos=7&

Intressant rapport. Den säger alltså att ju snabbare du löper, desto mindre är sannolikheten att du är en hällöpare.

Du har inte nån bild på samma löpare med spikes i ett 800m-lopp? Skulle nog tro att bilden ser lite annan ut då. Kan det vara så enkelt att ju längre distans desto fler hällöpare ser vi. Ett resonemang som utveckas på

http://www.sportsscientists.com/200

Ja, men bland de 50 första hade fortfarande 62% "rearfoot strike". Hur det nu ska tolkas 🙂

Jag la till några länkar i mitt förra inlägg som kan vara av intresse.

Magnus, det låter rimligt. Sen är ju frågan om man som långsam löpare ska härma de snabbas steg. Kanske ser löpekonomin olika ut i olika hastigheter. På kortare distanser behöver man ju inte spara på krutet heller. *Spekulerar*

Jag tolkar det som att det är en gradskillnad snarare än en kvalitativ skillnad. Dvs det handlar inte om antingen häl först, eller mittfot först, utan en löpande skala som snarare handlar om kraftfördelningen i benet, där vilken del av foten som sätts i f