Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFramfotslöpning
You need to log in to create posts and topics.

Skall vi kanske enas om att man får springa hur man vill?

F.ö:

http://www.marathon.se/images/upload/musse_85911.jpg

Fast där är Musse fortfarande säkert 1dm över marken med foten.

Filmade mig själv häromdan, och först såg det ohyggligt ut, men när man slow-motionerade så kunde man se att även om det såg ut som hälisättning, så när väl foten planterades och fick vikt

Om jag ska lägga mig i diskussionen håller jag helt med föregående talare. (Oj, det blev visst lite mer text nedan ändå).

Landning på häl eller framfot är inte av främsta intresse. Vad det handlar om är när man lägger vikt på foten. Man kan "få markkonta

Man skulle enligt mig kunna omformulera hela "landa på häl eller framfot-debatten" till att istället fokusera på hur stor andel av energiförbrukningen orsakad av benens rörelser som driver kroppen FRAMÅT och hur stor andel som istället går till spillo, dv

Jag hittade denna länk på slashdot av alla ställen, intressant om hur Nike Free lite kom till:

http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers-Are-expensive-running-shoes-waste-money.html

Bra och intressant artikel Karl! Gillade speciellt detta:

"Runners wearing top-of-the-line trainers are 123 per cent more likely to get injured than runners in cheap ones."

Har ju själv sökt i forskningen kring skor och dämpning mm och det är ganska skr

inte helt korrekt. när jag gjorde research för mitt ex-arbete hittade jag en studie som visade på ökade risker för skador om man tog bort dämpningen i hälen vs den var kvar. Har dessvärre inte kvar referensen, running treadmill injury heel borde kunna ge

Att forskarna inte är överens är väl det enda de är överens om.
Det finns forskning som visar på båda hållen. Det som jag dock tyckte var intressant i den ovan var att det var Nike-folk som varit involverad. Annars tycker man att skoföretagen mest ha sålt

Har ett svagt minne av en artikel som var i i New York Times (eller om det var Wall Street Journal) för en 10-15år sedan där det stod att Nike hade problem.

Dom hade tydligen tillverkat gjort den anatomiskt perfekta skon....

Frågan är vad dom har gjort