Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFundering ang nedvarvning
You need to log in to create posts and topics.

Spelar det någon roll om man joggar eller går när man varvar ner efter ett hårt löppass? När jag kör exempelvis intervaller eller backar brukar jag köra på "to the bitter end", dvs tills jag är riktigt slut. Efter det är jag inte så där jättespringsugen s

eller cykla.

Jag tror det spelar kvitta. Målet med nedvarvningen är ju bl a att få ur laktatet ur musklerna, som har bildats under intervallpasset, och påskynda återhätmningen. Så jag tror att man kan göra som man känner för. Huvudsaken är att musklerna är i rörelse.

Sylvia: Jag menar inte att jag inte klarar av att jogga - utan snarare att lusten att springa falnat. 😀 Skönare att gå sas.

Fröknarna Kallur kör gå-jogg intervaller som nedvarvning. 90 sekunder jogg och 30 sekunder gång i 20 minuter.

Nu har jag fått två röster på cykla (en här och en i PM) så jag ska prova det. Det låter väldigt skönt faktiskt..... 🙂

Ja det var ju också en variant Daniel.... Hm, ja man kan ju variera sig - jag gillar variation. 😀

Falnar lusten att springa för Dig, Fia-Lotta, efter intervaller? Då har Du kört för hårt! 😉

Man gör som man vill. Tror syftet uppnås oavsett gång eller jogg.

Japp, en motivationsnedgång uppstår - om än ytterst temporärt. 😀

KAN hänga ihop med motivationsuppgången medan det pågår - liiiite svårt att låta bli att köra "to failure", endorfinerna regerar just då. (H)

Inte vet jag, men jag tror nog på att jogga. Fast man kan ju jogga långsamt också. Efter intervaller brukar jag jogga ned i fart gärna 5:30 eller långsammare. Idag på löpband körde jag nedjogg 2km i fart mellan 10-11km/h. Lite segt är det, men det behövs