Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelfundering ang sadelhöjd
You need to log in to create posts and topics.

Många cykliser verkar ha sina sadlar väldigt högt upp från ramen, de når ner ändå. men jag kan inte ha det eftersom jag då helt enkelt inte skulle nå ner, min sadel är ca 4 cm ovanför där ramen slutar.

Ramen är av storlek M som ska passa mig enligt alla

Väldigt många tror att de tjänar något på att ha en stor skillnad mellan styrhöjd och sadelhöjd.
Det betvivlar jag på eftersom de inte sträcker ut på cykeln utan istället trycker ihop lilla magen-lungorna. De klarar dåligt av att sitta i bocken och köra.

sitta hoptryckt verkar ju inte alls bra....
jag har kanske lite lång överkropp i förhålande till benen, det kan ju vara en liten bidragande orsak tillsammans med ramens utforming.... ??

.....dessutom med en krökt ländrygg. big no no.

EDIT: fortsatte på davids inlägg

Du kanske kan vända på styrstammen eller byta ut den mot en annan för att få ner styret.

Har du korta ben i förhållande till bålen=herram.

Det är knepigt ifall du får fel storlek att korrigera. Du kan få lite vägledning här.
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Dum fråga: varför ska det vara 5-10 cm höjdskillnad mellan sadel och styre?

Vänligen,
Lotta

Det är många som tycker att en tempoställning är optimalt på grund av luftmotståndet.
De glömmer bort att enligt UCI ska sadeln vara i våg.
Har de inte en kroppskonstitution för det så blir det än mer besynnerligt.

Att ryggen inte mår så bra efter fyra

Det finns inga måsten, bara att sittställningen blir bra.
Alla har olika förutsättningar, man skall inte ha det obekvämt bara för att någon tycker att det ser fel ut.

cykla och testa, men meka bara med en sak i taget och testa tillräckligt länge

jag har gjort testet på den där sidan som rekomenderades här tidigare och måtten där stämmer väl överrens med min cykel, som har en herram kanske tur det.
men om höjdskillnaden inte spelar någon jätte stor roll för oss vanliga motionärer så kan det kvitta