Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 22:45som motionär ska man man ska ha det inställt så bekvämt som möjligt. 0-5 cm drop är bekvämt.
som motionär ska man man ska ha det inställt så bekvämt som möjligt. 0-5 cm drop är bekvämt.
Quote from Lena O on 4 June 2009, 07:21Sadelhöjden ska bestämmas utifrån benenslängd och inte ramens form eller storlek. En ekvation jag har läst mig till någonstans ange innerbenens mått x0.885? eller något ge avståndet mellan pedalens axel i nedfälld position och sadelns sittyta.
Sadelhöjden ska bestämmas utifrån benenslängd och inte ramens form eller storlek. En ekvation jag har läst mig till någonstans ange innerbenens mått x0.885? eller något ge avståndet mellan pedalens axel i nedfälld position och sadelns sittyta.
Quote from Funbeat user on 4 June 2009, 07:30Jag gillar mer 0.86832 X innerbenet fast på tempo fungerar 0.88032 X innerbenet bättre.
Jag gillar mer 0.86832 X innerbenet fast på tempo fungerar 0.88032 X innerbenet bättre.
Quote from Rasmus Olsson on 4 June 2009, 07:31Rekomenderar dig att läsa Bruses sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Rekomenderar dig att läsa Bruses sadelskola: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Quote from Funbeat user on 4 June 2009, 08:01när jag köpte min biltemacykel så tyckte alla att jag satt så högt på den, men jag tyckte att jag fick rejäl kraft i tramptagen, så jag testade att höja racerns sadel lika högt (den var inställd åt mig av en cykelhandlare som kollade hur mina ben var böjd
när jag köpte min biltemacykel så tyckte alla att jag satt så högt på den, men jag tyckte att jag fick rejäl kraft i tramptagen, så jag testade att höja racerns sadel lika högt (den var inställd åt mig av en cykelhandlare som kollade hur mina ben var böjd
Quote from Funbeat user on 4 June 2009, 08:07Sadelinställningen är en kompromiss mellan olika variabler.
Sadelinställningen är en kompromiss mellan olika variabler.
Quote from Funbeat user on 4 June 2009, 08:14Hej Sandra,
4cm över ramen låter lite, men det är såklart beroende på ramen. Tänkte bara på att när du säger "når ner", du menar väl inte till backen då eller?
Hej Sandra,
4cm över ramen låter lite, men det är såklart beroende på ramen. Tänkte bara på att när du säger "når ner", du menar väl inte till backen då eller?
Quote from Funbeat user on 4 June 2009, 09:43Jag är en typiskt komfort-racer-tjej, dvs min sadel sitter inte mycket högre än mitt styre. Däremot sitter den så högt att jag inte kan nå marken med fötterna, annars skulle trampet bli konstigt. Jag når ner i bocken utan problem men vilar helst med hände
Jag är en typiskt komfort-racer-tjej, dvs min sadel sitter inte mycket högre än mitt styre. Däremot sitter den så högt att jag inte kan nå marken med fötterna, annars skulle trampet bli konstigt. Jag når ner i bocken utan problem men vilar helst med hände
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 00:03Detta är inte alldeles trivialt - att BARA säga "sitt bekvämt" räcker inte.
Då funkar det bra i kanske 1,2 eller 3 timmar - kör ett lopp på mer så KAN du få ont, eller också inte...
Det är sååå många parametrar som spelar in.Det jag alltid fokuserat på
Detta är inte alldeles trivialt - att BARA säga "sitt bekvämt" räcker inte.
Då funkar det bra i kanske 1,2 eller 3 timmar - kör ett lopp på mer så KAN du få ont, eller också inte...
Det är sååå många parametrar som spelar in.
Det jag alltid fokuserat på
Quote from Fredrik Närenfors on 6 June 2009, 17:23"- Alltid kunna nå marken med foten sittande på sadeln, men bara nätt och jämnt för tillräcklig balans..."
Vad har detta med cykling att göra. Vill du kunna cykla bra eller stå still och balansera bra......
"- Alltid kunna nå marken med foten sittande på sadeln, men bara nätt och jämnt för tillräcklig balans..."
Vad har detta med cykling att göra. Vill du kunna cykla bra eller stå still och balansera bra......