Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFunderingar från en nybörjare
You need to log in to create posts and topics.

Tja. Jag har sprungit till och från sen tonåren men sen i sommar 2009 har jag satsat lite seriösare med mål att springa lite lopp och så. Jag funderar lite på träningsupplägg och så. Som det är nu så springer jag ungefär varannan dag och då kör jag max va

Jag tycker ditt upplägg är bra, liknar mycket det jag själv körde som nybörjare 2002 & 2003 innan jag började satsa. Jag körde dock inte riktigt varannan dag utan hade nog lite större luckor mellan passen. Man utvecklas bra och den invändning många brukar

Det finns en klar fara med att köra alla pass som hårda. Utvecklingen går stegvis, och rätt snart kommer du att uppleva att du inte utvecklas. Då ligger man på en platå ett tag, innan man en dag känner att man lyckats ta sig till nästa steg. De som kör hå

Hur gammal var du 2002?

16,5år var jag i april 2002 då jag började föra träningsdagbok och samtidigt träna regelbundet. Sprang mest för att det var kul (inget på vintern), och det roliga var ju att jaga nya personbästan. Springa långsamt gjorde jag aldrig, det var väl bara onödi

Om nu Jens är 63 år?

Vad än Markus säger så tror jag mer på att börja med "lugnare" pass för ett långsiktigt mål 😉 Det tips jag kommer ge ger inte de snabba resultaten som maxpass från start ger. Däremot så bygger det upp kontinutet i träningen och förbereder kroppen på ett

Lars:Eftersom det tar flera år att bygga upp en kropp som tål löpning, betyder det att man ska jogga flera år innan man kan börja lägga in intervallträning? Hur mycket kan man som mest springa i veckan under dessa uppbyggande år?

Tack för alla svar! Jag är 26 år glömde jag att säga. 🙂

Så om jag börjar lägga in lugna pass så utvecklas jag långsammare och skadar mig lättare men blir bättre på lång sikt?

Då kanske det är bäst att köra mitt program så länge tills jag upplever att

Micke: Lite lost i träningsvärlden och alla dess uttryck. 🙂
tröskelpass, fartpass, LT, AT, Tempo, VO2 Max? Rena grekiskan... 😉