Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En tempohoj är helt överlägsen aeromässigt och bekvämlighetsmässigt men om man inte är sugen på det kan man ju alltid "fultempa" sin racer. Positionen blir lite mer ihopklämd än en tempo men aerodynamiken blir klart bättre. Innan du köper ny sadelstolpe,

Jajamän... många kör yoga, både elit och motionär, brukar vara räddningen för att kunna träna mycket. Yoga är inte bara stretching, det är också styrka, stabilitetsträning och kroppskontroll. För min del har det varit svårt hitta ett pass under veckan som

Får jag kapa tråden lite? Apropå träningsmängd, ni som kör en lugnare träningsvecka var tredje/fjärde/sjätte/etc vecka, hur lugn är den? Samma antal pass, men kortare tid? Mindre intensivt? Färre pass? Nån gren ni minskar mest?

Det klassiska är väl att ta var 4:e vecka som en lugn sådan. För äldre (50+) och/eller träningsovana kan till och med var 3:e vecka vara vettig. Du går då ner i både mängd och intensitet under den veckan. Den intensitet som du ev. kör under veckan är i så

Tränar mellan 15-20 timmar de tuffare veckorna, men antal kvalitetspass är mellan 3-4 s. "Vilo-veckan" var 5 ungefär, (trots min höga ålder) 7-8 tim träning. Kör under vintern en del alternativ träning, yoga, längdskidor. Brukar behålla något nyckelpass k

En sak till... jag kör inte testvecka under den lättare veckan, utan veckan efter. Test under vinterhalvåret löpning 5x2000 m vila ca 2 min, fast starttid. (Pannbenskrävande). Simning 400m fr, (hatkärlek).

Oj, 15-20timmar i veckan, det är ju ett snitt på 2-3timmar om dagen. Glöm att sambon går med på det, hon tycker det är jobbigt att jag cyklar till jobbet, och då går det 5minuter fortare än att köra bil 😉

Nåväl, veckan har startat med träning.Körde igån

Tack för svar!
(det finns ingen gilla-knapp här va?)

Så lite förenklat kan man säga att man halverar träningsdosen under lugna veckan jämfört med veckan/veckorna innan, och då framförallt en minskning av de långa/tunga passen?

Man behöver inte träna så mycket tid som jag gör. Långpassen drar tid speciellt längdskidåkning och cykel. Jag tränar för en full IM så då behövs längd. Unga barn, då är det svårt, njut av barnen, de är snart stora. Lite äldre barn , träna då de tränar oc

Jag har kört två IM utan minsta problem och jag har, utom något enstaka undantag, aldrig tränat 15-20 timmar/vecka utan snarare oftast 8-12. Gå inte på hetsen om vem som kan träna mest, det går att utvecklas inom uthållighetsidrott även om man har heltids