Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFunktionskläder stinker trots tvä …
You need to log in to create posts and topics.

fick ju rota fram grejerna: undertröjan Alessandro Made in Italy Merino Wool Extra Fine 40 grader, sockarna SmartWool, cykeltröjan helt utan etikett

Nackdelen med ullen (ur tvätt- och luktperspektiv) är att när jag torktumlar den tillsammans med kläder av andra funktionsmaterial så är ullen fortfarande fuktig när det andra är torrt och maskinen anser sig klar.
Sen blir kläderna liggande i maskinen ti

Inte skulle ajg då torktumla yllekläder, eller andra dyra cykelkläder heller för den delen.

Nä, tydligen många som låter bli det. Jag har gjort det i många år och väntar fortfarande på bakslagen....

Är det inte ett bakslag att nytvättade kläder luktade disktrasa....

edit: bedrövlig tempus form "luktar disktrasa"

Fast det beror ju inte på att de torktumlas....

Luktade igår på den 11 år gamla no-name underställströja jag råkade springa i. Blå syntet, löjligt slitstark, ingen lukt. Bra pris/prestanda!

Jag vill inte köpa merinoull av anledningen hur merinofåren behandlas. Sök på mulesing om ni är nyfikna...

Det finns olika sorters merinoull så det gäller ursprungsland mer än ullsort.

Mig veterligen kommer väl större delen av all merinoull från Australien och Nya Zeeland och i båda länderna tillämpas mulesing. Därmed måste man nog kolla mer noggrannt på exakt vilken producent ullen kommer ifrån och den informationen är inte alltid så l