Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 09:37Tolkar jag det rätt att funktionsplagget bara håller i 10 tvättar?
Tolkar jag det rätt att funktionsplagget bara håller i 10 tvättar?
Quote from Lars Mörrby on 29 September 2009, 09:41Nina,
om man nu har funktionskläder som tvättats mer än 10 gånger, hur rekommenderar du då att man bäst ska hantera dessa för att undvika dålig lukt?
Tvätt efter varje användning förutsätter jag är ett måste.
Är det nåt mer som man bör göra?
Hur är de
Nina,
om man nu har funktionskläder som tvättats mer än 10 gånger, hur rekommenderar du då att man bäst ska hantera dessa för att undvika dålig lukt?
Tvätt efter varje användning förutsätter jag är ett måste.
Är det nåt mer som man bör göra?
Hur är de
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 09:42Nina: information från en initierad källa är mycket uppskattad (t+)
Nina: information från en initierad källa är mycket uppskattad (t+)
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 10:41PA är ju hygroskopiskt. Jag vet inte om det tillsammans med veckningen av fibrerna kan ge en fin grogrund för bakteriell tillväxt. Det lär ju bli en rejält med ytor.
PA är ju hygroskopiskt. Jag vet inte om det tillsammans med veckningen av fibrerna kan ge en fin grogrund för bakteriell tillväxt. Det lär ju bli en rejält med ytor.
Quote from ellen olsson on 29 September 2009, 11:10Mina bästa och billigaste cykelstrumpor är i bambu.
Mina bästa och billigaste cykelstrumpor är i bambu.
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 11:14Har en sjukt skön filt i bambu. Bästa sefilten!
Har en sjukt skön filt i bambu. Bästa sefilten!
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 21:36Alltså, utan att vara kemiingengör så har jag hört att det är äggviteämnen som binds i fibrerna i kläderna som gör att de luktar rnzola/stilton efter ett par tvättar. Ju mer man tvättar desto starkare binder man äggvitan i fibrerna genom koagulering.
Det
Alltså, utan att vara kemiingengör så har jag hört att det är äggviteämnen som binds i fibrerna i kläderna som gör att de luktar rnzola/stilton efter ett par tvättar. Ju mer man tvättar desto starkare binder man äggvitan i fibrerna genom koagulering.
Det
Quote from Funbeat user on 29 September 2009, 23:18äggviteämnen är ju proteiner.. och jag kanske minns helt fel från Biologin på gymnasiet, men är det inte aldehyder som luktar (alltså kolvätekedjor)?
Möjligt dock att dessa proteiner är enzymer som binder kolvätet, men bör inte bli värre av att tvättas i
äggviteämnen är ju proteiner.. och jag kanske minns helt fel från Biologin på gymnasiet, men är det inte aldehyder som luktar (alltså kolvätekedjor)?
Möjligt dock att dessa proteiner är enzymer som binder kolvätet, men bör inte bli värre av att tvättas i
Quote from Fredrik Närenfors on 30 September 2009, 17:34Mina cykelkläder luktar inte, men så tvättar jag dem alltid direkt när jag kommer hem. Är jag inte hemma så tvättar jag dem i duschen med handtvättmedel i en hink.
Mina cykelkläder luktar inte, men så tvättar jag dem alltid direkt när jag kommer hem. Är jag inte hemma så tvättar jag dem i duschen med handtvättmedel i en hink.
Quote from ellen olsson on 30 September 2009, 18:59Jag tolkar det som att du alltid har en hink med dig. Det verkar praktiskt...
Jag tolkar det som att du alltid har en hink med dig. Det verkar praktiskt...