Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGå ner i muskler inför lopp
You need to log in to create posts and topics.

Jag har som mål att springa ett terränglopp på 8 km samt en halvmara inom två tre månader.
Mitt problem är att jag kånkar runt på för mycket muskelmassa och behöver gå ner några kilo. Visst jag kommer sakna min muskelmassa men för att springa bra så behöv

Spring mycket.

Hur gör man med styrketräningen?

Slutar med.

Uteslut styrketräningen, träna bara uthållighet i mängder och ät mindre än vad du förbrukar. På egen risk givetvis.

Jag vill också minska muskelmassan, speciellt på överrkroppen. Helt onödigt att släpa på som löpare.
Styrketränar bara benen nu. Kör ganska tung frammåt och bakåtcurl 3 set x 8 rep.
Har styrketränat övrigt förut och körde då flera rep med lätta vikter för

Hur många reps ska jag då köra när det gäller styrkan? 🙂
Ändå bra att ha styrketräningen men har antagligen tränat för tungt för det som är mitt ändåmål - löpningen.

Räcker det då med ett helkroppspass per vecka överkropp? Eller två gånger per vecka? Vi

Jag körde 15 och maxade inte.

2 ggr i veckan om du inte kör nåt annat.

Egen erfarenhet jag är inte sakkunnig på det här.

Pär, jag hade satsat på specifik löpstyrka om jag var Du, som Du ju har nytta av i löpningen, och sen struntat i annan styrketräning.

Det klarar Du på ett pass i veckan.

I övrigt, spring och ät det Du behöver för löpträningen så ordnar det sig nog.

Jag har tidigare följt ett styrketräningsprogram som hette "Workout from hell" som är tänkt för roddare och klättrare som vill bli starka utan att gå upp i vikt. Tyker att det fungerade bra. man blev start både fysiskt och mentalt.

Det hela börjar med et