Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag sprang igår ett relativt snabbt distanspass (för mig iallafall).

I en korsning där det var jättebra sikt ver det helt klart att några bilister inte tänkte att de skulle stanna för. Inget hände men det slår mig spelar det i trafiklagen roll att man in

Här står det att läsa om gångtrafikanter:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Gaende/

Det står ju ingentin specifikt om löpare men man kan ju tycka att om rullskidåkare räknas som gångtrafikanter så bo

Björn: Varför skulle de stanna menar du? Var det övergångsställe? Eller var det på landsväg? Jag fattar inte riktigt hur du menar.

Ja det var ett övergångsställe

Då borde de ha stannat.

Zebra-regeln som numra är lagstiftad säger att bilarna skall stanna.

Sunt förnuft och global uppvärmning säger att gångtrafikanterna skall stanna.

Bland folk i allmänhet så finns båda uppfattningarna ganska jämnt etablerade. Problem uppstår därför vid ö

Niklas. Sunt förnuft och global uppvärmning borde väl mynna ut i att bilisterna lämnar bilen hemma?

Gäller löpare som gångare i trafiken? Enkelt: är en löpare ett fordon? Nej, så därmed följer: JA.

Ja om det var ett övergångsställe så skulle de ju ha stannat. Oavsett vilken fart du kommer med så är du ju fotgängare.

Jag passerar ofta ett knepigt ställe med två vägkorsningar mycket nära varandra, och den jag springer i har övergångsställe. Sikten är bra och jag anstränger mig för att vara så synlig som möjligt (reflexväst och lampor om det är mörkt).

Det hjälper säll