Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle nog ha gjort samma sak som du, Mister Blister. Sånt där kan irritera mig. Men är det inte så att man egentligen inte har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter? Alltså; om någon inte uppfyller sin skyldigheter så ska man ändå bara anpa

Alltså jag hade bra koll på bilen för livet är viktigare än rätten... Men det som slog mig var om en gångare har företrädde om hen är på väg ut i gatan När jag springer måste bilisten stanna när jag är långt innan övergångstället m ni förstår vad jag mena

I texten som länken går till står det:

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförarna väjningsplikt mot dig när du har gått ut på övergångsstället eller just ska gå ut på det.

Det är ju som sagt en väldigt kort tid i 4:20 tempo.

Löpare är helt klart gångtrafikanter, men man har som sagt bara skyldigheter i trafiken och inga rättigheter. Som gångtrafikant/löpare så är du skyldig att anpassa dig till övrig trafik. Du får alltså inte bara rusa ut på ett övergångsställe utan du är fö

Och går jag går det ju bra. Men med fart blir det svårt att "känna av".

Då får man fråga sig om det är lämpligt att springa i den farten. Farten ska anpassas till omständigheterna så att du kan hjälpa till att undvika olyckor.

Jag antar att det var ett övergångsställe på en 50-väg? Annars har inte bilisterna skyldighet att lämna företräde.

På ett övergångsställe på 50-väg ska bilisterna lämna företräde. Men ett problem, om man kommer springandes i 4.20-tempo, är att man närma

Bofi.blogg.se

Den enkla lösningen är att dra ned på tempot en bit innan övergången, kolla så att läget är klart och sen gasa på igen när vägen passeras. Tid och tempo som förloras på detta är minimal och risken för påkörning likaså.

Om inte, i skogen finns inga bilar.

Bilister har väjningsplikt mot fotgängare även på 70-vägar om det finns markerat övergångsställe. Sen att man inte ska kasta sig ut för att försvara sin rätt är en annan sak.