Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nyckelfrågan är väl om man har "gått ut eller just ska gå ut" om man befinner sig 10-20 m från övergångsstället? Det finns ju ingen chans för bilisten att avgöra om man skall gå över eller svänga av åt något annat håll förrän man faktiskt är framme vid öv

Påpekas bör också att spårvagnar inte har skyldighet att lämna företräde vid övergångställe, vilket många fotgängare tycks tro. Där har spårvagnen företräde.

Alltså i praktiken gör jag såklart så att jag tittar innan, om det krävs, anpassar jag farten. Speciellt om man springer längs med en väg för att sedan ta sig över gatan vid lämpligt tillfälle så är det ju en lek med döden att snedda över och räkna med at

Björn: Jag håller med dig, bilen borde ha stannat.

Det finns många trafikanter som vill "lära" upp andra trafikanter och de har oftast väldigt dålig koll på vad som verkligen gäller.
När jag blev liten så fick jag lära mig att man inte får springa när man går på övergångsställen vilket jag trodde på jätte

Björn: Ja, det var i exakt en sådan situation jag till sist drämde näven i bakluckan. Jag brukar vinka och tacka de bilförare som faktiskt stannar, men de är i minoritet. Det normala är att jag får stanna. Än så länge är jag oskadad.

Man har rättigheter i trafiken -- inte bara skyldigheter.

(Motsatsen brukar hävdas av körskolelärare som ett pedagogiskt verktyg för att dämpa adrenalinstinna tonåringars dumdristighet i trafiken, vilket jag förstås sympatiserar med. Men rent faktiskt är

Simon W: Kan du peka på någon rättighet man har i trafiken? Jag kollade lite snabbt igenom Trafikförordningen och hittar inte några rättigheter, men jag kan ju ha missat något.

😀
(t+)

Mig stannar dom för, som om jag vore en gammal tant som ska över vägen. Vore kul att tas som löpare när man är ute och lufsar.