Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag sprang mitt andra marathon i stockholm för en dryg vecka sedan. Jag konstaterade (igen) att det gjorde helt fruktansvärt ont i benen. Efter 25 km började det värka ordentligt i framsida lår, sen blev det bara värre och värre ända in i mål.

När jag v

Hej
Utan att veta bättre låter det som för lite långpass, ett bra mått är ca 10 2 timmars pass under våren för att lära musklerna...

Mvh
Micke

Ja, 10 löppass på över 2 timmar hade jag ju inte.. Ganska lång ifrån faktiskt. Och en del av passen var i backig terräng (för att det är där jag tycker att det är kul att springa) 🙂

Ska du tävla på aslfalt måste du träna på asfalt. Så enkelt är det!

Jag har många maror och ½maror i benen nu (även 1 Ultra).
Och jag kände mig som att jag har sprungit en Mara nu på Broloppet i vader och lår.
Fick även kramp i framsida låren i mål.

Jag tror inte att det är "distansen" som gör det. Utan som sagt asfaltlö

Nja. Liiite ont gör det alltid enligt min erfarenhet, för man tävlar ju trots allt. Benen ska vara slut när man går i mål. Om man *bara* glider runt med ett leende känner man nog inte att man gav allt och då är man inte så nöjd i mål ändå. Den sista milen

Det är klart att man ska ha ont när man kommer i mål. Jag springer ju 2 mil på träning utan problem, men efter en halvmara så har man inte mycket kvar att ge. Eftersom jag är en tävlingsmänniska så kan jag pressa mig bra långt bara jag har en nummerlapp p

Tittade i Din träningsdagbok och mitt svar blir då att det utan tvekan är för lite mil, för få och för korta långpass. För lite för att kunna förvänta sig att det inte skall göra ont alltså,... Men Du fixade det ju ändå!

Jag har sprungit några maror och fick i början smärtsamt ont i framsida lår precis som du beskriver. Sen fick jag hjälp av en tränare och tränade en del på att få ett bättre löpsteg. Då märkte jag att om jag landade "mjukare" med kortare steg så slapp jag

Det gör alltid ont att springa en mara eller längre.Jag för min del använder kommpresion tights o strumpor,hjälper en del.Som en del redan nämnt träna för att vänja kroppen vid att det kommer att göra ont,för det gör det,mitt första 6 timmars bröt jag för