Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGP: Test av löparskor för män
You need to log in to create posts and topics.

OK, då missuppfattade jag nog det... 🙂

Hur fort åldras materialet i en sko som förvaras mörkt o svalt? Inte så fort gissar jag. Väldigt mycket långsammare än skor som är i sol o värme

Jag skulle gärna se siffror/data på det där med åldrande skor. En del hävdar att man aldrig skall köpa äldre skor medan andra hävdar att det inte finns någon nämnvärd effekt av ålder. Detta måste väl ett testlabb ha testat någon gång?

Man har länge sagt att ett klätterrep blir gammalt och ska bytas ut efter 4-5 år även om det legat mörkt och man inte använt det. När man gjort tester har det visat sig att detta är minst sagt överdrivet. Det är säkert likadant när det gäller skor. Skotil

"Man har länge sagt att ett klätterrep blir gammalt och ska bytas ut efter 4-5 år även om det legat mörkt och man inte använt det."

På något viss känns det som om klätterrep är en sådan detalj som absolut inte får fallera. Gamla dojjor kan ge lite ont i

Ändå har man ansett att klätterrep håller längre än löparskor även om man bortser från gjorda tester...
Visst, det är inte exakt samma material men åldringsprocesserna är ganska lika.

Utsätts de för samma sorts misshandel också?

Om jag utgår från mina egna skor bör de bytas med strax över 2 års-intervaller. Det känns när de tappat stunsen, de känns lite stelare och "döda" i materialet. Svårt att förklara men de känns annorlunda på nå

Jag hittade följande citat som skall komma från skotillverkare (Asics) själva:

"Hej Marcus.
Vår dämpning GEL är ett dött matrial som inte "åldras"om du inte använder skon.När du använder skon börjar dämpning så sakta ge med sig.
Man räknar att man kan sp

Fast 100-150 löpta mil verkar de vara överens om allihop, trots att t ex mina New Balance och Asics inte har samma sorts dämpning?

Aha, så det där med åldrandet är en myt alltså. Nu skulle man bara haft en kall källare att lägga sina fyra övriga nyinköpta par. 🙂

Fast vem vågar köpa fem par efter lite tester i en butik? Man får väl köpa ett par tidigt på våren och sen köpa fyra öv