Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

42,63 km. RunKeeper på iPhone 4.

42,99 visade min Garmin vid mål. Men det kändes som om jag sprungit åtminstone 50...

Med detta resonemang borde det väl gälla alla tävlingar. På mina två halva marathon i år så har GPS inte kommit upp till 21k.

Vid tävlingar i terräng brukar GPS:en visa kortare sträcka än den löpta. Ett exempel är SUM 50 km där nästan alla får 47,5 - 48 km. Anledninen till det är att GPS-klockan smetar ut alla kringelkrokar man springer i skogen.

Hur ser eran löprund ut på datorn?
Raka fina vägar eller fyllesvängar och inomhuslöpning?

Det finns några partier som är knepiga för GPS:en. Min bild ovan visar vad som kan hända när man springer under Slussen-karusellen.

Här är också en ganska så talande bild:

BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=d859dfc51a164cdea6f012591c860e9a.

Min garmin 305 visade 43.0. Min kompis 42.95. På halvmaror på kontrollmätta banor har det varit max 100 m fel. här var det 300 m fel redan vid halvmaran. Inte ens de första km stämde. Jag tycker det är lite skumt faktiskt.

42.57km från startmatta till målmatta.

Ni som jämför med andra lopp: Har de också gått i en miljö med höga husfasader? Mikael F har annars förklarat fenomenet.

SUM är inte 50 km, den är cirka 50 km (står t.o.m. på tröjan) och knappast längre än 48 km.