Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har precis införskaffat en Garmin Forerunner 410 och sprungit några rundor. Vid det första långa passet visade klockan en total distans på 10,45 km på en sträcka som enligt banläggarna är 11,5. Klockan har alltså mätt sträckan ganska exakt 10 procent fel.

Har en 405:a som är helt talanglös i backig terräng. Där mäter den väldigt dåligt. Plan asfalt utan störande moment som träd o backar är den riktigt bra...

Se till att noggrannheten är så hög som möjligt och att du har kontakt med många satelliter innan du startar passet.

Om du läser innen rutten i något program du kan jämföra med satellitbilder, kanske det syns var diffen är. Hur har banläggarna mätt?

Jag har tittat på rutten i Garmin Connect men det är svårt att se var den diffar eftersom elljusspåren inte finns inlagd på deras kartor. Försökt jämföra med hitta.se som har spåren inlagda men kan inte se något specifikt ställe som skulle vara boven i dr

Tät skog brukar inte vara problemet, utan branta berg i närheten. Men 1 km tror jag inte det kan diffa utan att det märks. På Midnattsloppet vsaide min GPS 350m för långt, och när jag tittade på satellitbild, så visade det sig vara på ett ställe där GPS:e

Testa att vänta ett tag extra så att klockan hinner få en bra position och kontakt med flera satelliter än det minsta antal som krävs innan du springer banan nästa gång.

http://www.dcrainmaker.com/2010/11/sport-device-gps-accuracy-in-depth-part.html

Bra artikel, hade velat jämföra med GF305 och 1-sekundslagring.

Det är inte så att du har autopaus på och klockan tappat kontakten en stund i skogen?