Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 19:04Tack för alla bra svar. Har faktiskt läst på DCRainmaker som har en riktigt bra site för Garminklockor i övrigt. Det var där jag fick siffrorna på 1-3 procents fel. Använder inte auto pause.
Sprang idag samma sträcka igen och fick denna gång 10,45 km. Fo
Tack för alla bra svar. Har faktiskt läst på DCRainmaker som har en riktigt bra site för Garminklockor i övrigt. Det var där jag fick siffrorna på 1-3 procents fel. Använder inte auto pause.
Sprang idag samma sträcka igen och fick denna gång 10,45 km. Fo
Quote from Johan T on 26 May 2011, 19:23Är det inte troligt att banan är just 10,45 då?
Enligt min erfarenhet av Garmins GPS-klockor ligger noggrannheten mellan en promille och en procent, om det inte är särskilt svåra förhållanden.
Är det inte troligt att banan är just 10,45 då?
Enligt min erfarenhet av Garmins GPS-klockor ligger noggrannheten mellan en promille och en procent, om det inte är särskilt svåra förhållanden.
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 19:37läger också min röst på att sträckan är just 10,45.
det gäller att skilja på absoluta och relativa fel. det är inte så sannolikt att det absoluta felet är så stort som 1050 m
dålig mottagning och problem med noggrannhet skulle göra att felet varierar
läger också min röst på att sträckan är just 10,45.
det gäller att skilja på absoluta och relativa fel. det är inte så sannolikt att det absoluta felet är så stort som 1050 m
dålig mottagning och problem med noggrannhet skulle göra att felet varierar
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 20:59Jag är beredd att hålla med er om att detta kan vara fallet. Dock tycker jag det är konstigt att elljusspår som är angivna med en decimal (första till exempel 3,1 km) skulle diffa med flera hundra meter (alla åt samma håll dessutom). När jag mäter på kart
Jag är beredd att hålla med er om att detta kan vara fallet. Dock tycker jag det är konstigt att elljusspår som är angivna med en decimal (första till exempel 3,1 km) skulle diffa med flera hundra meter (alla åt samma håll dessutom). När jag mäter på kart
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 21:11Finns det något sätt att föra över sprungen bana från GC eller GE till en karta med elljusspårens sträckning eller tvärt om för att kunna jämföra var jag tappar mark?
Lukas, QuickRoute är vad orienterare använder för detta.
http://www.matstroeng.se/qui
Finns det något sätt att föra över sprungen bana från GC eller GE till en karta med elljusspårens sträckning eller tvärt om för att kunna jämföra var jag tappar mark?
Lukas, QuickRoute är vad orienterare använder för detta.
Quote from Johan T on 26 May 2011, 21:17Jag känner till andra exempel på elljusspår som är angivna med en decimal men som ändå är flera hundra meter för korta. Då har jag mätt både med GPS och med kalibrerad cykeldator.
Jag känner till andra exempel på elljusspår som är angivna med en decimal men som ändå är flera hundra meter för korta. Då har jag mätt både med GPS och med kalibrerad cykeldator.
Quote from Funbeat user on 27 May 2011, 19:53Jag har nu kontrollerat med QuickRoute (stort tack för tipset) och färdvägen stämmer i de allra flesta fall ganska exakt med kartan. Avviker lite på två ställen men det är absolut inte tillräckligt för att diffa 1 km, snarare kring 100-200 meter max. Spru
Jag har nu kontrollerat med QuickRoute (stort tack för tipset) och färdvägen stämmer i de allra flesta fall ganska exakt med kartan. Avviker lite på två ställen men det är absolut inte tillräckligt för att diffa 1 km, snarare kring 100-200 meter max. Spru
Quote from Funbeat user on 29 May 2011, 11:21Det kan vara irriterande med felmätta banor när det visar sig att man inte sprungit alls så snabbt och långt som man trott. Jag tror inte det är ovanligt att spår är felmätta. Ibland kan det vara så att spåren har ändrats utan att distansen mätts upp på n
Det kan vara irriterande med felmätta banor när det visar sig att man inte sprungit alls så snabbt och långt som man trott. Jag tror inte det är ovanligt att spår är felmätta. Ibland kan det vara så att spåren har ändrats utan att distansen mätts upp på n
Quote from Funbeat user on 29 May 2011, 21:07Ja, det är väldigt irriterande. Särskilt som det nu nästan skiljer 30 sekunder per kilometer.
Vad dock inne i Stockholm igår och där fick GPS:en verkligen fnatt på Sergels torg. Gick på gatan ovanför mot Kungsträdgården två gånger fram och tillbaka och
Ja, det är väldigt irriterande. Särskilt som det nu nästan skiljer 30 sekunder per kilometer.
Vad dock inne i Stockholm igår och där fick GPS:en verkligen fnatt på Sergels torg. Gick på gatan ovanför mot Kungsträdgården två gånger fram och tillbaka och
Quote from Funbeat user on 29 May 2011, 21:22Ja och nej. Det är problem i stadsmiljö med höga hus, dels döljs signaler från satelliter så att de kommer och går ifrån klockan sett, dels reflekteras signaler vilket gör att du får fel position även om klockan "ser" satelliten. Bättre GPS:er är bättre p
Ja och nej. Det är problem i stadsmiljö med höga hus, dels döljs signaler från satelliter så att de kommer och går ifrån klockan sett, dels reflekteras signaler vilket gör att du får fel position även om klockan "ser" satelliten. Bättre GPS:er är bättre p