Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 21:09Vet inte om jag tror på det citatet heller...
Det beror på att mottagaren löser för clockfel samtidigt som den tar reda på positionen
Men
Ser den bara 3 eller rent av 2 satelliter så händer det att vissa mottagare antar att klockan är perfekt och då k
Vet inte om jag tror på det citatet heller...
Det beror på att mottagaren löser för clockfel samtidigt som den tar reda på positionen
Men
Ser den bara 3 eller rent av 2 satelliter så händer det att vissa mottagare antar att klockan är perfekt och då k
Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 22:13Det är väl så att med fyra eller fler satelliter så har man tillräckligt med tidsangivelser (varje satellit sänder ut sitt atomurs tid) för att kunna använda deltatiden mellan dem i kalkylerna av position och elevation.
Det är väl så att med fyra eller fler satelliter så har man tillräckligt med tidsangivelser (varje satellit sänder ut sitt atomurs tid) för att kunna använda deltatiden mellan dem i kalkylerna av position och elevation.
Quote from Funbeat user on 11 June 2011, 20:51Det är ren matematik. Det går åt fyra sateliter för att kunna lösa ett ekvationssystem med 4 obekanta. Har man bara 3 sateliter så kan inte tiden lösas= större fel.
Det är ren matematik. Det går åt fyra sateliter för att kunna lösa ett ekvationssystem med 4 obekanta. Har man bara 3 sateliter så kan inte tiden lösas= större fel.
Quote from Funbeat user on 12 June 2011, 08:33Dessutom behövs i praktiken ännu fler. Noggrannheten blir bäst om satelliterna är så långt i från varandra som möjligt. I bland dyker de upp i kluster i princip mot samma väderstreck. Eftersom då trianguleringen mot dessa blir liknande, blir också noggra
Dessutom behövs i praktiken ännu fler. Noggrannheten blir bäst om satelliterna är så långt i från varandra som möjligt. I bland dyker de upp i kluster i princip mot samma väderstreck. Eftersom då trianguleringen mot dessa blir liknande, blir också noggra
Quote from Funbeat user on 28 June 2011, 07:55Jag har en Garmin 405 och har tyckt att den GPS:en funkat helt ok. Men när jag och en kompis var i Skatås och sprang hade hon en Polar med footpod och enl. henne mäter den exakt, hon fick alltid längre sträckor än mej fast vi sprang samma rundor tillsamma
Jag har en Garmin 405 och har tyckt att den GPS:en funkat helt ok. Men när jag och en kompis var i Skatås och sprang hade hon en Polar med footpod och enl. henne mäter den exakt, hon fick alltid längre sträckor än mej fast vi sprang samma rundor tillsamma
Quote from Funbeat user on 28 June 2011, 08:03Beroende på förhållande _kan_ en fotpod vara mer exakt än en GPS. Annars har en väl kalibrerad fotpod ungefär samma noggrannhet som en GPS vid hyfsade mottagningsförhållanden. Är fotpoden inte ordentligt kalibrerad är den i allmänhet sämre.
Den mäter def
Beroende på förhållande _kan_ en fotpod vara mer exakt än en GPS. Annars har en väl kalibrerad fotpod ungefär samma noggrannhet som en GPS vid hyfsade mottagningsförhållanden. Är fotpoden inte ordentligt kalibrerad är den i allmänhet sämre.
Den mäter def
Quote from Funbeat user on 29 June 2011, 17:13Ok, tack! Då kanske det finns en förklaring till varför min kompis alltid har bättre tider per km...;) men springer lika med mej när vi springer ihop...:-)
Ok, tack! Då kanske det finns en förklaring till varför min kompis alltid har bättre tider per km...;) men springer lika med mej när vi springer ihop...:-)
Quote from Funbeat user on 29 June 2011, 17:34GPS är för det mesta noggrannare, undantaget är nog inomhus. Fotpoden måste kalibreras för att visarätt och för ett visst underlag och en sko. Var på skon du fäster fotpoden påverkar, byter du plats så måste du kalibrera om. Korta steg med hög intensitet
GPS är för det mesta noggrannare, undantaget är nog inomhus. Fotpoden måste kalibreras för att visarätt och för ett visst underlag och en sko. Var på skon du fäster fotpoden påverkar, byter du plats så måste du kalibrera om. Korta steg med hög intensitet
Quote from Funbeat user on 6 July 2011, 23:48Tack! Kanon, då är jag inte helt ute o cyklar då...:-) eller springer....
Tack! Kanon, då är jag inte helt ute o cyklar då...:-) eller springer....
Quote from Funbeat user on 12 July 2011, 07:45Tar lite text från en annan tråd som jag skrev i som info i frågan på GPS nogranhet. Har även kört rullskidspass med vändningar på några ställen och jag är då helnöjd men min 610....
Då var min första vecka med 610 avklarad och jag är mer än nöjd. Trots
Tar lite text från en annan tråd som jag skrev i som info i frågan på GPS nogranhet. Har även kört rullskidspass med vändningar på några ställen och jag är då helnöjd men min 610....
Då var min första vecka med 610 avklarad och jag är mer än nöjd. Trots