Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGräns för anaerob träning
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag undrar var gränsen mellan aerob och anaerob träning går. Först tänkte jag att det var vid mjölksyretröskeln, men tänkte sen att då har man ju redan så pass mycket mjölksyra i benen att de börjar kännas tunga. Jag undrar alltså vid vilken % av max

http://www.marathon.se//news/kalkyl1.cfm

"Men om du ökar takten räcker inte syret längre för kroppens energibehov och en då startar en annan process, den anaerobiska energiomsättningen (anaerob=utan syre) som bryter ner glykogen och glukos till mjölksyra.
Om man ökar takten ännu mer, blir koncen

Det står procentsatser men det finns nog ingen "gräns" det är nog mer en flytande skala som dessutom varierar något med hur vältränad du är.

Jag skulle säga att du ska öka intensiteten sakta så att du märker när du når gränsen och sedan lägger dig strax under. Om du börjar sprinta direkt så hinner kroppen inte med att växla upp.

Jag märker själv vid spinning att jag under ca en minut (efter a

Så, vad jag menar är alltså att den procent av maxpuls du söker räknas ut ungefär såhär:

(tröskelpuls - 1 - vilopuls)/(maxpulx - vilopuls)

Exempel:
- vilopuls=50
- maxpuls=200
- tröskelpuls=180

(180-1-50)/200-50) = 129/150 = 86 %

Okej tackar! Vad jag egentligen ville ha reda på var om man kunde kalla "tusingar", alltså enkilometersintervaller för anaerob träning, men det utgår jag från att jag kan då eftersom att jag har tänkt komma upp i 90% av maxpuls mot slutet av intervallerna

Att kalla det (tusingar där du kommer upp över tröskelpuls först i slutet) för anaerob träning tycker jag är att tänja begreppet väl mycket. Spring snabbare och kortare.

Då är det inte bara jag som blir förvirrad. Är det inte tröskelträning du är ute efter? Sök vidare på marathon.se där finns massor av info.

De första tre minuterna av alla intervaller är anaeroba. Sen övergår de till att bli aeroba. Det innebär alltså att du kan ligga på hur låg eller hur hög puls som helst under den anaeroba delen men man brukar inte hinna upp på mer än 95% på 3 minuter. Eft