Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGräns för anaerob träning
You need to log in to create posts and topics.

Jag har fårt lära mig att det i princip aldrig är nyttigt att träna med mjölksyra, (speciellt spinninginstruktörerna tjatar om detta)... är det helt kocko? Jag kör tre former av träning (både i cykling, löpning och simning): styrka, uthållighet och interv

Hittade en intressnt artikel på Marathon.se om tröskelträning:

Citat Lorenzo Nezi:

Ett snabbdistanspass varar i regel i 25 till 40 minuter i ett konstant tempo som är högre än vanlig jogg. Det ska finnas minst en växel kvar eftersom passet ska motsvara

Som LG skriver. Man tränar på eller strax under tröskeln. Det går inte att träna ovanför mer än nån minut. Däremot så finns det vissa som kör strax över en stund och strax under en stund. Det fungerar men torde knappast tillföra nåt annat än ett avbrott i

"Jag har fårt lära mig att det i princip aldrig är nyttigt att träna med mjölksyra,"

Vad man har sätt är att mjölksyre träning ger en kortvari effekt och platsar bäst att träna tyätt inpå tävlingar för att ha någon nytta av träningen.

Aha, så man ska alltså inte köra anaerob träning när man kör tröskelträning utan lägga sig på eller strax under tröskelpulsen. Det, plus påståendet "De första tre minuterna av alla intervaller är anaeroba" gör alltså att det inte är meningsfullt att köra

Det är riktigt som du säger Linus. Men det är faktiskt vilan mellan intervallen som avgör hur långa dom blir. Om du kör 30/30 intervaller tex så hinner du aldrig fylla på med nytt ATP så efter några omgångar så blir de aeroba även de. Jämför med vilket te

Aha, det är därför man kan ta i mycket mer i de första två-tre 30 sek intervallerna, man kör fortfarande anaerobt och har mycket mer energi i blodet än efter ett par minuter.

Got Ya! 🙂

"Om du kör 30/30 intervaller tex så hinner du aldrig fylla på med nytt ATP så efter några omgångar så blir de aeroba även de. "

Menar du inte anaeroba Per? Eller hur tänker du annars?

Grubblade djupt på det där och anaerob betyder väl "utan syre" och aerob "med syre", väl?

Nej jag menar aeroba. Eftersom ATP inte hinner återbildas tillräclkligt snabbt så övergår det anaeroba intervallet till att bli aerobt. Dvs syrekrävande.
ATP har en halveringstid för återbildning av 25 sekunder. Det innebär att du efter några intervaller