Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 22:34Britta: För att komplettera Jonas bra svar, så:
För att förbränna syre måste det hela vägen genom lungor, alla blodkärl och ända ut till de celler (t.ex. i alla muskler) som skall förbränna dem. Då behövs bra lungor, hjärta, massa blodkroppar, bra stora
Britta: För att komplettera Jonas bra svar, så:
För att förbränna syre måste det hela vägen genom lungor, alla blodkärl och ända ut till de celler (t.ex. i alla muskler) som skall förbränna dem. Då behövs bra lungor, hjärta, massa blodkroppar, bra stora
Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 22:40Arbetet = sträckan * massan (sk hederlig fysik). Det är det som styr hur många Kcal som du förbrukar.
Med större "motor" så ökar inte Kcal-förbrukningen per Km, snarare tvärtom eftersom de med stor motor oftast har en bättre löpekonomi. Däremot kan de m
Arbetet = sträckan * massan (sk hederlig fysik). Det är det som styr hur många Kcal som du förbrukar.
Med större "motor" så ökar inte Kcal-förbrukningen per Km, snarare tvärtom eftersom de med stor motor oftast har en bättre löpekonomi. Däremot kan de m
Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 22:46I mina fysikböcker är arbetet = sträckan * kraften. Sen har man inte direkt 100% verkningsgrad i kroppsarbetet (gör av med energi även vid excentriskt arbete, istället för att ta upp, t.ex.). Och rörelsemöstret är också rätt så komplicerad. Så det är inte
I mina fysikböcker är arbetet = sträckan * kraften. Sen har man inte direkt 100% verkningsgrad i kroppsarbetet (gör av med energi även vid excentriskt arbete, istället för att ta upp, t.ex.). Och rörelsemöstret är också rätt så komplicerad. Så det är inte
Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 22:55Givetvis är det lite mer komplicerat än i fysikböckerna där man oftast bortser från div faktorer såsom luftmotstånd, friktion i t.ex. leder osv...
Men min poäng är att hur många Kcal som går åt är beroende av vikten hos löparen och sträckan han springer
Givetvis är det lite mer komplicerat än i fysikböckerna där man oftast bortser från div faktorer såsom luftmotstånd, friktion i t.ex. leder osv...
Men min poäng är att hur många Kcal som går åt är beroende av vikten hos löparen och sträckan han springer
Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 23:03Jag förstår hur du menar (och i grunden kan ju allt sägas vara fysik.)
M.a.o, en vältränad gör av med mindre per km, men mer per minut ifall båda försöker t.ex. springa sitt bästa.
Jag förstår hur du menar (och i grunden kan ju allt sägas vara fysik.)
M.a.o, en vältränad gör av med mindre per km, men mer per minut ifall båda försöker t.ex. springa sitt bästa.
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 09:35Vill man inte hålla på och tänka på motor och syreupptagning och liknande så är en ganska bra uppskattning av energiåtgången att ta sin vikt i kg och multiplicera med sträckan i km. Det gäller grovt oavsett löphastighet. Om man börjar gå så blir det ca 20
Vill man inte hålla på och tänka på motor och syreupptagning och liknande så är en ganska bra uppskattning av energiåtgången att ta sin vikt i kg och multiplicera med sträckan i km. Det gäller grovt oavsett löphastighet. Om man börjar gå så blir det ca 20
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 09:38Hej Krister.
"Hur stor "motor" löparen har påverkar inte Kcal-förbrukningen per Km."
Det kan man tolka lite olika. Ett, är som du beskriver det och ett andra sätt är att det gör det i allra högsta grad.
Och nu var det löpning som du hänvisade till oc
Hej Krister.
"Hur stor "motor" löparen har påverkar inte Kcal-förbrukningen per Km."
Det kan man tolka lite olika. Ett, är som du beskriver det och ett andra sätt är att det gör det i allra högsta grad.
Och nu var det löpning som du hänvisade till oc
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 11:01P:
I just de exempel du tog upp så har du rätt. Asafa springer i en snittfart på 36 km/h och då är luftmotståndet en faktor som måste tas med i beräkningen precis som i cykel.
För en elitlöpare på långdistans är det lite tveksamt om hur mycket luftmotstån
P:
I just de exempel du tog upp så har du rätt. Asafa springer i en snittfart på 36 km/h och då är luftmotståndet en faktor som måste tas med i beräkningen precis som i cykel.
För en elitlöpare på långdistans är det lite tveksamt om hur mycket luftmotstån
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 13:47Hej Krister.
Då är vi tämligen överens om att motorns storlek är av betydelse vid elitnivå och av underordnad betydelse för oss på glad motionärs nivå.
Och detta skulle kunna vara en av anledningarna till att klocktillverkare vid dom lite enklare/billig
Hej Krister.
Då är vi tämligen överens om att motorns storlek är av betydelse vid elitnivå och av underordnad betydelse för oss på glad motionärs nivå.
Och detta skulle kunna vara en av anledningarna till att klocktillverkare vid dom lite enklare/billig
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 13:55Hej P,
Jag håller med om att motorns storlek har betydelse för att komma upp i de hastigheter som krävs för att springa i 36 Km/h.
Däremot om en löpare springer 36 Km/h vid två olika tillfällen så kommer han att ha ungefär samma Kcal-förbrukning/Km oav
Hej P,
Jag håller med om att motorns storlek har betydelse för att komma upp i de hastigheter som krävs för att springa i 36 Km/h.
Däremot om en löpare springer 36 Km/h vid två olika tillfällen så kommer han att ha ungefär samma Kcal-förbrukning/Km oav