Quote from Guest on 20 June 2009, 20:50Hur kommer det sig att pulsen har en tendens att fullkomligt få frispel under nedjogg efter tuffare pass? Om jag t.ex. kört intervaller och arbetspulsen kanske lagt runt 180, så brukar jag efter sista intervallen gå ner pulsen till <140, men sen när jag b
Hur kommer det sig att pulsen har en tendens att fullkomligt få frispel under nedjogg efter tuffare pass? Om jag t.ex. kört intervaller och arbetspulsen kanske lagt runt 180, så brukar jag efter sista intervallen gå ner pulsen till <140, men sen när jag b
Quote from Funbeat user on 20 June 2009, 21:00Mycket egendomligt. Kan du lägga upp ett exempel som en bild?
Är du säkert att pulsen mäts rätt?
Mycket egendomligt. Kan du lägga upp ett exempel som en bild?
Är du säkert att pulsen mäts rätt?
Quote from Funbeat user on 21 June 2009, 02:11Det där händer även mig när jag joggar ner på löpbandet. Ju mindre andfådd jag känner mig och ju bättre det börjar kännas desto mer stiger pulsen på löpbandets mätare.. ehm?
Det där händer även mig när jag joggar ner på löpbandet. Ju mindre andfådd jag känner mig och ju bättre det börjar kännas desto mer stiger pulsen på löpbandets mätare.. ehm?
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 15:26Om du har 140 i puls i vila efter sista intervallen, och börjar sedan jogga så är det väl naturligt att pulsen ökar?
Om du har 140 i puls i vila efter sista intervallen, och börjar sedan jogga så är det väl naturligt att pulsen ökar?
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 15:36Jag kollade med ett stentufft 800-intervallpass som jag har haft. 6*800m med vila 90s, utom de två sista där vilan var 120s. Efter sista var var uppe i min maxpuls, 181. Farten var ca 3:50 min/km Sedan 2.5 min vila och pulsen gick ned till 124. Sedan jogg
Jag kollade med ett stentufft 800-intervallpass som jag har haft. 6*800m med vila 90s, utom de två sista där vilan var 120s. Efter sista var var uppe i min maxpuls, 181. Farten var ca 3:50 min/km Sedan 2.5 min vila och pulsen gick ned till 124. Sedan jogg
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 15:41OBS! Ren spekulation!
Kanske kroppen, skrämd av nyss vunna erfarenheter, tar höjd för vad som komma skall. Sedan visar det sig att det rör sig om nedjogg, pustar ut och då tar ned pulsen.
OBS! Ren spekulation!
Kanske kroppen, skrämd av nyss vunna erfarenheter, tar höjd för vad som komma skall. Sedan visar det sig att det rör sig om nedjogg, pustar ut och då tar ned pulsen.
Quote from Catharina Brattlin on 22 June 2009, 15:51Nej men, det är väl inte så konstigt?! Går jag ner en puls till ett visst slag så visst ökar den när jag sen börjar jogga igen?
Det är ju precis samma mekanism bakom som när man från promenad börjar springa. Större blodförsörjning krävs - hjärtat slår fo
Nej men, det är väl inte så konstigt?! Går jag ner en puls till ett visst slag så visst ökar den när jag sen börjar jogga igen?
Det är ju precis samma mekanism bakom som när man från promenad börjar springa. Större blodförsörjning krävs - hjärtat slår fo
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 16:06Njaäe, flera verkar inte riktigt förstå frågan. Såvida det inte är jag som fattar fel. Att pulsen går upp från viloläget när nerjoggen startar är det ingen som tycker är konstigt, frågan handlar om varför den - trots knappt styrfart - åker upp _betydligt
Njaäe, flera verkar inte riktigt förstå frågan. Såvida det inte är jag som fattar fel. Att pulsen går upp från viloläget när nerjoggen startar är det ingen som tycker är konstigt, frågan handlar om varför den - trots knappt styrfart - åker upp _betydligt
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 16:46Efter jag kört mycket med joggvila under intervallpassen, tycker jag att pulsen under nerjoggen fortare går ner till normala joggnivåer. Kan det vara så att kroppen blir bättre på att återhämta sig under jogg, om man tränar mer på just det?
Efter jag kört mycket med joggvila under intervallpassen, tycker jag att pulsen under nerjoggen fortare går ner till normala joggnivåer. Kan det vara så att kroppen blir bättre på att återhämta sig under jogg, om man tränar mer på just det?
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 16:52Precis Markus, det var det som var frågan 🙂
Precis Markus, det var det som var frågan 🙂