Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 19:17Men Zandra, har du kört hårt under passet så är det väl som det ska. I mitt exempel ovan så gick ju pulsen upp till 163 på 400m trots att denna gick i 2:10, vilket är 5:30 fart, typ. Motsvarande fart under uppjogg så ligger pulsen under 140. Vore väl märk
Men Zandra, har du kört hårt under passet så är det väl som det ska. I mitt exempel ovan så gick ju pulsen upp till 163 på 400m trots att denna gick i 2:10, vilket är 5:30 fart, typ. Motsvarande fart under uppjogg så ligger pulsen under 140. Vore väl märk
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 19:59Jamen, Leif... men frågan är ju V-A-R-F-Ö-R pulsen är betydligt högre. Fysiologiska förklaringar i detalj liksom. Inte om det är normalt eller ej.
Jamen, Leif... men frågan är ju V-A-R-F-Ö-R pulsen är betydligt högre. Fysiologiska förklaringar i detalj liksom. Inte om det är normalt eller ej.
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 20:04Ja men det är väl uppenbart. För om man inte skulle ha högre puls efter ett tufft pass så skulle man ju kunna vila och köra ett lika tufft pass igen efter 5min. Brukar man inte säga att man är helt återställd efter 24-36h efter ett V02max pass? Jämför det
Ja men det är väl uppenbart. För om man inte skulle ha högre puls efter ett tufft pass så skulle man ju kunna vila och köra ett lika tufft pass igen efter 5min. Brukar man inte säga att man är helt återställd efter 24-36h efter ett V02max pass? Jämför det
Quote from Catharina Brattlin on 22 June 2009, 20:13Jag tycker Leifs resonemang är helt logiskt. Jag kan ff vid läggdags ha en högre puls efter ett hårt intervallpass några timmar innan än jag har annars.
Och det Zandra undrar över är inget jag har funderat på. That´s the way it is liksom.
Vill man veta
Jag tycker Leifs resonemang är helt logiskt. Jag kan ff vid läggdags ha en högre puls efter ett hårt intervallpass några timmar innan än jag har annars.
Och det Zandra undrar över är inget jag har funderat på. That´s the way it is liksom.
Vill man veta
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 20:24Suck Leif... 🙂 Du kopplar ju fortfarande inte. Uppenbart ATT pulsen är högre ja, men min nyfikenhet kring VARFÖR den är det - vilka fysiologiska processer som lite mer exakt ligger bakom - är fortfarande inte stillad. Det jag skrev ovan är mest lite gis
Suck Leif... 🙂 Du kopplar ju fortfarande inte. Uppenbart ATT pulsen är högre ja, men min nyfikenhet kring VARFÖR den är det - vilka fysiologiska processer som lite mer exakt ligger bakom - är fortfarande inte stillad. Det jag skrev ovan är mest lite gis
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 20:33Låter som cardiac drift (vet ej svenska benämningen) som har att göra med att kroppstemperaturen stiger och att hjärtat därmed får arbeta hårdare. Kan ju observeras under vanliga distanspass också, dvs att pulsen stiger 5-10 slag under tiden man springer.
Låter som cardiac drift (vet ej svenska benämningen) som har att göra med att kroppstemperaturen stiger och att hjärtat därmed får arbeta hårdare. Kan ju observeras under vanliga distanspass också, dvs att pulsen stiger 5-10 slag under tiden man springer.
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 20:34Tja inte vet jag men jag håller med om att en vetenskaplig förklaring måste naturligtvis finnas. Hjärtat har kört hårt en tid å så blir det vila å lungt någon minut ...men så börjar den djäveln röra på sig igen....kanske ett riktigt ful-pass till tänker h
Tja inte vet jag men jag håller med om att en vetenskaplig förklaring måste naturligtvis finnas. Hjärtat har kört hårt en tid å så blir det vila å lungt någon minut ...men så börjar den djäveln röra på sig igen....kanske ett riktigt ful-pass till tänker h
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 21:17- Cardiac drift
- Oxygen deficit
- Ansamling av laktat/försurning i musklerna som måste transporteras bort via blodet, = ökad blodcirkulation för att återställa "vilonivåer" av xx intramuskulära ämnen (så småningom)
- Ökning i kroppstemperatur
- Dehydreri
- Cardiac drift
- Oxygen deficit
- Ansamling av laktat/försurning i musklerna som måste transporteras bort via blodet, = ökad blodcirkulation för att återställa "vilonivåer" av xx intramuskulära ämnen (så småningom)
- Ökning i kroppstemperatur
- Dehydreri
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 21:36Oj då Frida....!
Akta dig så att jag inte lägger in hela min högerfot i din personliga sfär..?!?
Vilken oerhörd kunskapsutsöndring....;););)
Oj då Frida....!
Akta dig så att jag inte lägger in hela min högerfot i din personliga sfär..?!?
Vilken oerhörd kunskapsutsöndring....;););)
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 21:37Hej Markus, NU är jag med 🙂
Men jag säger som Sylvia "That´s the way it is liksom."
Och skriver någon här det vetenskapligt korrekta svaret så kommer jag nog glömma det strax eter det att jag har läst det. Ingenting som min redan fulla hårddisk komme
Hej Markus, NU är jag med 🙂
Men jag säger som Sylvia "That´s the way it is liksom."
Och skriver någon här det vetenskapligt korrekta svaret så kommer jag nog glömma det strax eter det att jag har läst det. Ingenting som min redan fulla hårddisk komme