Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte kolla om någon annan här har samma erfarenheter som jag, och hur ni hanterade detta. Samt allmänna tips från er "som kan".

(Jag vet redan att att ni finns som inte tycker att man ska experimentera och så. Snälla ni, gör inte denna till en ny "180

Det påminner lite om när jag skulle springa med pulsklocka på mina långpass för 10 - 15 år sedan, klockan pep i tid och otid, pulsen var för hög, sedan för låg, träningen blev mycket jobbigare, tiderna 10 minuter sämre, efter ett tag slutade jag med pulsk

Jag springer oftast utan att tänka på hur jag gör det. Jag vet att jag borde göra det men oftast så känns det viktigast att komma ut med löparskorna på.
Men jag var med på en träningskväll i somras med en löpcoach som ville få oss att springa snabbare. B

Tibor, alla löpare ökar farten genom att luta sig framåt, så att kraften i frånskjutet riktas mer framåt. Bäst är att luta hela kroppen, alltså inte böja sig fram. När du har fått den fart du vill ha, så kan du rätta upp överkroppen igen. "Stolt" hållning

Jag provade faktiskt Camillas tips med stilla-jogg just idag, efter att ha läst den första delen av Klas tips-serie här på FB. Och det kändes ganska bra! Sen är det ju frågan om att omsätta detta till löpning, tex så blev det ju framfota i strumlästen.

J

Vad jobbigt att gå ner på den nivån att man räknar antalet steg, könns som att du överanalyserar din löpning och bortser från din naturliga löpstil. Glöm inte att det är skillnad på löpteknik och löpstil. Fokusera på höga höfter, fotisättning mitt under k

När man ändrar löpteknik behöver man ge det lite tid av fler orsaker. Bl.a:

Kroppen måste gradvis vänja sig vid en ny form av belastning. Det betyder t.ex att de muskler du är vana att använda kanske inte används på samma sätt och nya muskler används ist

Tibor, jag tror inte du behöver tänka på foten. Jag föredrar ordet avspänd snarare än avslappnad.

Delvis andra rörelser och förändrat muskelengagemang, ge dina benmuskler ett halvår så kommer resultaten.

När jag gjorde omställningen förra våren var den effektivaste metoden - för mig, alla är vi ju olika (som KG brukar påpeka) - att fokusera på att få foten från backen så snabbt som möjligt. Alltså, för varje steg tänkte jag på att så snabbt som möjligt dr