Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Undrar hur mycket elitlöpare funderar på stegfrekvensen: förmodligen inte alls.

Stefan, antagligen inget alls. Men jag är inte på den nivån ännu. För att bli bättre försöker jag höja min frekvens. Det går ganska bra, men det har tagit ett par år. Under denna tid har jag kört olika övningar och tänkt mycket på snabba fötter. Idag vet

Fotens placering är intressant. I och för sig som Klas säger, man skall nog inte försöka styra den lyfta foten till en viss vinkel. Lustigt nog kan man se väldigt olika vinklar på den lyfta foten på olika löpare. En del kommer aldrig över horisontalt läge

Stefan, foten är kortare tid i marken ju högre fart man har. Det höjer i sig stegfrekvensen och dessutom blir det svårare att skjuta ifrån för mycket ju högre hastighet man har. Elitlöpare får därför automatiskt hög stegfrekvens.

Lars, jag tror energisl

Klas, det ligger något i det du säger. Ofta verkar det vara viktigt att ha balans mellan motverkande muskler.

Back in business! 🙂

Sprang just, och visade inte stegfrekvensen på klockan. Jag har saxat lite nyckelkommentarer från olika inlägg och skrivit ut på ett papper. Idag fokuserade jag på foten-snabbt-upp och hög höft/höften fram. Och det kändes klockrent,

(t+)

Det var väl mest tack vare Phil Lynnot, eller?

With a little help like "Whiskey in the jar." 😉

Tomas. Håller med ditt inlägg.
( Fast ibland är vi olika. )

När jag sprang fort så sparkade jag mig lätt i arslet. Springer man fort så är det nog lite tuffare att tänka på 3.279 vetenskapligt bevisade sätt att springa rätt.
Jag bara sprang. Fick beröm