Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack killar! Jag skulle bara se om Ni var med i matchen. 😉

Som jag ser på det, så är svaga vadmuskler lika mycket roten till en ond hälsena som något annat. En svag muskel blir överansträngd. En överansträngd muskel blir stram och hård. Den drar då i hä

Börje, jo det låter orimligt att kroppen ska vara utformad som så att den kräver 15 mm klack för att fungera normalt. Men jag kan tänka mig att om man vill att kroppen ska fungera normalt så bör man undvika klack så mycket som möjligt, inte bara i löpskor

Sylvia, jag förenklade lite, det är inte så att jag bara tror att det är problem med skorna. Största anledningen till min skadeproblematik är nog att jag tränat för aggressivt. Jag har haft småproblem i egentligen alla idrotter jag håller på med. Men nu i

Nu hänger jag inte med. Igen.

Har haft 2 av läkare diagnosticerade hälseneskador.
198X + 199X.

Båda gångerna var det ingen som sa att jag skulle ha extra hälskydd.
Däremot att korta av steglängden.

Kom själv på att om jag lufsade långsamt dessutom, så

OK, Anders. Visst kan det vara så att Du är/har varit mindre grundtränad generellt för det Du ska hålla på med.

En förhöjning av hälen (i skon mha hälkil?) är inte till för att avlasta en vadmuskel. Väl? Den är till för att avlasta hälsenan! Det är ett v

Jag har nu kollat alla mina skor och de ända som har högre häl är löparskorna och finskorna?

Ari: jo det finns ju många skor som inte har någon häl-tå-diff, många designersneakers, vissa sandaler, mm mm, så det beror lite på vad man har för personlig klädstil vad man hamnar i för skor. Själv har jag börjat på byta ut lite i min egen vardagsskopar

Undrar om inte K-G är inne på en intressant linje. Med kortare löpsteg lyfter man bakre foten tidigare. Det borde också minska belastningen på vadmuskeln (och därmed hälsenan).

Men det som säger emot detta är det som de flesta upplever när de övergår til

Anders,

nu missuppfattar du mig.

Teorin är att kroppen när man går med klack / skor som är högre bak, anpassar sig till detta, och att man sedan lätt överbelastar kroppen om man inte har en förhöjd bakdel på skon.

Kroppen är nog i grunden anpassad för

Börje, Du stärker bara min tro om att man bör tänka helkropp i sin träning. Samma erfarenhet som jag själv har fått i o m att jag tog time out i instruerandet och därmed missade en massa muskler. Därefter kom saker o ting i en strid ström. Jag, som trots