Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHåll?!
You need to log in to create posts and topics.

Blir otroligt irriterad över detta fenomen. Tränar lite allt möjligt (spinning, gym, aerobic, dans) och har hyfsad kondition. Men när jag ska ut och springa så får jag sån fruktansvärd kramp i magen! Detta är högst irriterande eftersom jag egentligen orka

Tänk på andningen.
Jag tror det mest handlar om ovana.
Själv brukar jag få håll då jag är lite ringrostig, då jag får det brukar jag fokusera mer på andningen och efter ett tag försvinner det.

Håll handlar väl om ansamling av blod någonstans, någon här h

Det kommer att försvinna med tiden, när mellangärdet eller nåt blir lite vanare vid löpningen. Under tiden, spring lite långsammare och prova det gamla tricket med att krama en sten eller pinne hårt i handen.
När jag var "newbie" sprang jag mycket vid Hel

Jag tror faktiskt att Peter har slagit huvudet på spiken Josefine...! Tränar myche säger du men löpning då???? Hur myche å hur länge..??? Jag citerar åter Peter: Dra ner på tempot när känningarna kommer å så en sten i handen...rund,mjuk å fin...Själv har

Fick tipset att dra ner lite på tempot, och försöka blåsa ut magen när du andas in och dra in den när du andas ut. Det är för jävla svårt! Men det är väl det som är meningen så släpper koncentrationen på det onda och så tänker du mer på andningen, precis

Ja, det kanske är det som är felet - man vill ju springa så fort man bara kan från början. Ska göra ett litet test i morgon med sten i hand och lugnare tempo. Tack för tipsen! Uppdaterar om hur det går i morgon... =)

Så du värmer inte upp i ett lugnare tempo?

Mitt komfort/normaltempo ligger på 5min/km. Då värmer jag upp i som snabbast 5:30min/km eller ännu hellre 6min/km i ca 1,5 km.
Det är jättelätt i början att jag lägger mig på 4:30-tempo eftersom jag vill komma i

Det konstiga är att det var mycket lättare förra sommaren... då sprang jag 4 km på 20.42, vilket var snabbt för att vara mig (och för att vara första gången jag någonsin satte foten i löparspåret), då hade jag inga som helst problem med håll.

Uppvärmning

En tanke är att fästen och ligament i magen kanske också måste vänjas vid att "hålla magen på plats" när man springer och att dessa kräver sin träning om man inte ska få håll...

Nu har jag sprungit en runda och det gick, hör och häpna, BRA! Hade kramp nästan hela vägen men jag sprang såpass sakta att det hölls i schack.. tänkte på andningen och kramade min i-pod. Ska börja öva lite mer på det här...