Quote from Guest on 5 August 2007, 15:49Jag tränar inför tjejmilen och har verkligen kommit igång! Men den senaste tiden har jag fått håll, ovasett hur jag förbereder mig! Jag gör precis som jag gjort innan men lyckas ändå få håll. Kan det vara psykologiskt? Är det någon som har några bra tips
Jag tränar inför tjejmilen och har verkligen kommit igång! Men den senaste tiden har jag fått håll, ovasett hur jag förbereder mig! Jag gör precis som jag gjort innan men lyckas ändå få håll. Kan det vara psykologiskt? Är det någon som har några bra tips
Quote from Funbeat user on 5 August 2007, 15:59Jag får håll emellanåt men jag brukar ignorera det och fortsätta springa. Det fungerar för mig, men det kanske fungerar bättre för dig att hålla runt en sten, knyta näven hårt, andas djupt eller nåogt av alla andra knep som finns för att bli av med hållet
Jag får håll emellanåt men jag brukar ignorera det och fortsätta springa. Det fungerar för mig, men det kanske fungerar bättre för dig att hålla runt en sten, knyta näven hårt, andas djupt eller nåogt av alla andra knep som finns för att bli av med hållet
Quote from Camilla Höög on 5 August 2007, 18:44En regel jag använder är att inte äta för nära träningspasset. Innan löpning äter jag 2-3 timmar innan passet, för cykling så blir det oftast 1-2 timmar innan.
Håll tros av många (inklusive mig) vara blodbrist i magmuskulaturen vilket kan uppstå då mycke
En regel jag använder är att inte äta för nära träningspasset. Innan löpning äter jag 2-3 timmar innan passet, för cykling så blir det oftast 1-2 timmar innan.
Håll tros av många (inklusive mig) vara blodbrist i magmuskulaturen vilket kan uppstå då mycke
Quote from Funbeat user on 5 August 2007, 18:51Är inte lika övertygad om din teori eftersom jag har fått håll även när jag tagit gott om marginal mellan lunch och löpning (närmare 4 timmar vid senaste tillfället).
Jag har inga bra teorier ett erbjuda istället, det inträffar för oregelbundet med för
Är inte lika övertygad om din teori eftersom jag har fått håll även när jag tagit gott om marginal mellan lunch och löpning (närmare 4 timmar vid senaste tillfället).
Jag har inga bra teorier ett erbjuda istället, det inträffar för oregelbundet med för
Quote from Catharina Brattlin on 5 August 2007, 19:12Håll kallas också för mjälthugg...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4lthugg
Ingen vet varför det uppstår, men tydligen har det lite att göra med hur tränad man är. Ju mer tränad, desto mindre risk...
Håll kallas också för mjälthugg...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4lthugg
Ingen vet varför det uppstår, men tydligen har det lite att göra med hur tränad man är. Ju mer tränad, desto mindre risk...
Quote from Funbeat user on 5 August 2007, 19:31Kan vara så Sylvia. Ju mera tränad, mindre risk för håll. Jag mins att jag var i samma situation som dig Maria, för nått år sen. Då tränade jag ihärdigt just för tjejmilen och så började jag få håll. Det var inte det att jag var trött, hade mycket kvar at
Kan vara så Sylvia. Ju mera tränad, mindre risk för håll. Jag mins att jag var i samma situation som dig Maria, för nått år sen. Då tränade jag ihärdigt just för tjejmilen och så började jag få håll. Det var inte det att jag var trött, hade mycket kvar at
Quote from Funbeat user on 5 August 2007, 20:51Men det är väl inte skadligt med håll, även om det kan göra rätt ont när det väl sätter in. Jag menar att det är väl ingenting som förvärras om man biter ihop och fortsätter trots hållkänningar.
Min egna erfarenhet är att det brukar ge sig efter ett tag,
Men det är väl inte skadligt med håll, även om det kan göra rätt ont när det väl sätter in. Jag menar att det är väl ingenting som förvärras om man biter ihop och fortsätter trots hållkänningar.
Min egna erfarenhet är att det brukar ge sig efter ett tag,
Quote from Anders Wallerstedt on 5 August 2007, 21:50Börja passet lugnt, så minskar risken för håll.
Om maten spelar roll, är nog individuellt isf.
Risken för håll är större om man är otränad, stämmer bra.Håll kan vara när fettförbränningen ska igång, kanske!?
Börja passet lugnt, så minskar risken för håll.
Om maten spelar roll, är nog individuellt isf.
Risken för håll är större om man är otränad, stämmer bra.
Håll kan vara när fettförbränningen ska igång, kanske!?
Quote from Funbeat user on 5 August 2007, 22:02Två andra teorier jag läst om är:
1. Ändra andningsrytmen, så du t ex inte alltid andas ut samtidigt som du trampar ner vänster fot. Och andas ut snabbt (eller snabbare än själv inandningen).
2. Försök koncentrera dig på att andas med magen. D v s så at
Två andra teorier jag läst om är:
1. Ändra andningsrytmen, så du t ex inte alltid andas ut samtidigt som du trampar ner vänster fot. Och andas ut snabbt (eller snabbare än själv inandningen).
2. Försök koncentrera dig på att andas med magen. D v s så at
Quote from Linnea Persson on 6 August 2007, 09:31Jag fick nästan alltid håll när jag började springa, nu kommer det alltmer sällan, det som funkar för mig är att ta kontroll över andningen, fokusera på långa, djupa andetag (vilket för min del innebär att jag oftast måste sänka farten lite), jag har även
Jag fick nästan alltid håll när jag började springa, nu kommer det alltmer sällan, det som funkar för mig är att ta kontroll över andningen, fokusera på långa, djupa andetag (vilket för min del innebär att jag oftast måste sänka farten lite), jag har även