Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHåll!
You need to log in to create posts and topics.

Jätte bra tråd!
Ska testa dubbel-andas när jag får håll. Kan påpeka att min kropp verkar ha en mindre tendens till håll om jag springar på morgonkvisten, då innan frukost. Eller 1½-2 timmar efter frukost. Intressant med idéen om att mat-teorin kan vara in

För att hålla takten på andningen andas jag i takt med stegen. Springer jag fort blir det in-in ut-ut, dvs inandning på 2 steg och ut på 2. Springer jag långsammare kan det bli in på 4 steg och ut på 4. Då blir andningen djupare och med mer syre i kroppen

jag tror håll är kramp i lungmusklerna som orsakas av överansträngning.
Precis som en armmuskel får kramp av att arbeta hårt när den inte är van och man gör repetitioner med en vikt så tror jag samma sak kan hända med lungmusklerna. Är dom inte vana att a

Saxat ur en text från mitt jobb (Sjukvårdsrådgivningen):

"Fråga
Om man efter en stunds jogging alltid får kraftigt smärtande håll i hela mellangärdet trots att man inte är andfådd eller ens fysiskt ansträngd, kan det vara symtom på något allvarligt?

Vad

Mycket bra och användbara tips!
Jag tror mycket på att kosten spelar in, men också andningen! Att andas med magen och att försöka springa avslappnat så att man inte spänner onödiga muskelgrupper tror jag är en bra ide!

Men vad gör man när det väl dyker

testar

En gammal beprövad metod är att hålla något hårt i handen/händerna. En sten eller liknande, alternativt att krama hårt om sina tummar. Trixet är att krama riktigt HÅRT. Det är precis som om kroppen får något annat att tänka på och hållet försvinner. Bruka

Att klämma hårt på en sten sägs fungera för att då omfördelar du blodet. Mindre blod går ut i armarna när musklerna är statiskt spända och då får man mer över till annat 😀

Min lilla teori angående håll är att det har att göra med andningsfrekvensen kontra stegfrekvensen. En van löpare kan anpassa steg och andning men en nybörjare flåsar något för mycket och flåsningen stämmer då inte med steget. Genom att ändra steget (elle

>"Har inte själv märkt av att tiden för mat skulle spela någon roll i sammanhanget (tror att det är en myt på samma sätt som myten om att man inte ska bada direkt efter mat). "

Kanske inte vad gäller håll, men man måste ju ändå vänta ett bra tag efter at