Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vilken fin ushanka du fått tag på Kjell!

Haha....tror att du menar den ryska militärmössan typ vinter som jag smugglade ut ur S:t Petersburg 1994....emblemet bland mynt i plånboken å mössan under livremmen typ runt kroppen....gick bra å den har en hedersplats bland alla mina souvernier naturligt

Just den öronmössan, Kjell. Låter bra att du inte köpt den på Kiviks marknad iaf.

Min favoritsouvenir är antagligen en röd halsduk från San Fermin någon gång på 80-talet (helt otvättad sedan dess).
Bra löpträning där förresten, även om man kanske inte sk

Jag har njutit av fotboll på Estadio San Mames i Bilbao men aldrig kommit så långt som till Pamplonas trånga gränder å löpningarna där. Min halsduk är väl från senare år och endast använd en gång å aldrig mera...Atletico Bilbao. Baskiens pärla. Sprang där

Köldkänsligjet är en vanesak. Jag är uppväxt i Perth, där får vi ganska råa vintrar, särskilt på morgonen. Det kunde vara 5+ när jag gick till skolan. Vi ville inte har med så många kläder som man ändå skulle tar av om några timmar så stod man ut med kyla

Tyvärr så vänjer man sig inte fysiskt att tåla kyla genom att utsätta sig för extrema köldförhållanden. Antingen har man förmågan eller inte. En del kan jobba hela dagar i 30 graders kyla utan att ha handskar eller vantar, de flesta kan det inte under ann

Det är nog som Erik säger, det är medfött hur vi klarar av kyla, vi upplever kylan mot huden olika, vi har olika bra blodcirkulation i olika kroppsdelar, det är inget vi tränar upp, en Afrikan kan mycket väl tåla kyla bättre än oss svenskar, det är vad lä

Tror också på Erik.
Folk stirrar på mig ibland när jag har väl lite kläder på mig vid kyla.
Däremot är jag känslig för vind.

Förra vintern testade jag lite fötter i kyla.
Rörde jag bara på mig så klarade jag 30 minuter utan större problem.
I djupsnö

Jag är inte helt säker. Jag lyssnade till en podcast från endurance planet igår om en långdistans simmerska som bland annat har simmat mellan Ryssland och Alaska. De påstod att hon hade tränat upp bättre motstånd till kylan. Hennes cappillärer var bättre

Lite som Jaques Mayol, fridykaren?

Såg en procedur beskriven i en klättertidning som innefattade omväxlande varmt & kallt för att anpassa händerna för vinterklättring. Har ej provat...