Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Lager 3 eller Skal är det som skyddar mot vind o regn.

lager 2 är det som värmer

lager 1 är det som flyttar fukten från kroppen.

Windstopper = stoppar vinden, alltså lager 3 eller skal.

Jo men vilka material är det som kallas soft shell?

Arn körde med hard shell precis som Skalman!

Velour är soft shell!

Ingen aning faktiskt! Något marknadsföringssnack?

> Jo men vilka material är det som kallas softshell?

Från början var det rena material från bl.a. Schoeller som var hyfsat vindtäta, en aning vattentåliga, hade bra diffusionsegenskaper (felaktigt kallat "andning"), mjuka, och användbara som skal men se

Hej Ling ling.

SOFT SHELL

Är ett mode ord för det som inom jakt och mitt yrke har nyttjats länge, men först på senare tid även spridit sig till övriga utomhusaktiviteter. Syfte är att man ska få ett tyst/följsamt/flexibelt plagg och inte som dom gamla S

Soft shell känns som tyg, hard shell känns lite plastigt, ungefär som regnjackor.

Tack P.E. tack nu är jag förvirrad på ett högre plan - som det ska vara mao ... (H)

Jag fick tipset här ngn gång att för att cykla i regn så var det "soft shell" som var smartast, ngt som INTE stängde in min egen fukt - även på min korta cykeltur till jo

Hej Lingling.

Denna rekommendation beror på, tror jag, att dom generellt sett har en bättre ventilation och minskar därmed risken att du stänger inne fukten/svetten.
Själv drar jag mig för att överhuvud taget cykla i regn, då olycksrisken ökar så markant

"Jag fick tipset här ngn gång att för att cykla i regn så var det "soft shell" som var smartast, ngt som INTE stängde in min egen fukt"

Det är rätt men också fel. Hard shell och soft shell har i sig inget att göra med hur mycket väta som kan transportera

Jag tror det är en sån här jacka jag har:

http://www.briko.com/jspbriko/detail.jsp?selected_item=1014&activeWorld=1&activeDiscipline=8&activeProduct=1&selectedDisciplines=-1

BILD:http://www.briko.com/repository/prods/image/010913WA-Jersey.jpg

Den är al