Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I lördags sprang jag ett halvmaraton och andades bara genom näsan. Det var mitt första tävlingslopp någonsin och det var en intressant upplevelse. Fick litet blodad tand, så det blir nog fler lopp framöver 🙂

Under tre års tid har jag tränat till och frå

Varför vill man att det inte ska gå så snabbt som möjligt under tävling?

Markus - Jag har noterat att många som tränar är sjuka/skadade ofta och för mig är kroppens hälsa viktigare än hur fort det går. Genom att andas genom näsan är det troligt att riskerna att bli sjuk/skadad minskar.

Sedan finns det också indikationer på at

Ja, om man springer långsamt återhämtar man sig snabbt. Och risken för sjukdomar minskar. Oavsett hur man andas.

Vann du?

Blir luften nyttigare när den passerar genom näsan? Gäller det även dryck?

Jag blir väldigt lugn och tillfreds om jag ligger på rygg i soffan och blundar, tänker på något trevligt och låter det autonoma nervsystemet sköta andningen.

Då jag tävlar springer jag så fort jag kan och försöker få in så mycket luft som möjligt genom

Jag har hört att flimmerhåren rensar luften på fler partiklar när vi andas genom näsan.

Om det minskar risken att bli förkyld när man springer ute i friska luften vet jag inte. Störst risk för att få baciller borde det vara i startfållan och efter målgån

Din kompis sprang nästan 30min långsammare på maran i år jämfört med ifjol, antar att han andades genom munnen förra året.......

Linda: Håller med dig om att det kan vara klokt att stänga munnen och andas genom näsan i startfållan och efter ett lopp! Det är litet av en gåra hur näsans förmåga att filtrera luften kan vara så bortglömd. En kvinna sa för ett tag sedan "När jag var ute