Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHandskar
You need to log in to create posts and topics.

I "Runners world" för ett tag sedan (nr 3 -08) fanns ett repotage om Paula Radcliffe (imponerande kvinna helt klart) och jag kan inte sluta undra över en av bilderna (sid 38). Det är en bild från starten av ett lopp och alla som syns har handskar på sig t

Så lustigt!

Men kanske har de handskar av samma skäl som cyklister (eller iaf jag) har dem? För att skydda händerna om man går i backen. Det kanske händer rätt ofta i täten när/om de knuffas och bökas där framme?

Svaret på frågan är inte konstigare än att det är kallt. Jag gör precis samma sak själv på tävling. Det kanske är 7-8 grader varmt ute och då är det skönt med handskar!

Det var min tanke också först men klädseln i övrigt (dvs så lite som möjligt) skvallrar om att det verkar vara rätt varmt.

Har för mig att bilden var från NYC Marathon och tror det var kallt där på morgonen. Kroppen brukar kunna hålla sig varm bra, speciellt om man har ngt på händer och gärna på skallen också. Har själv sprungit några maror i vantar och kortbrallor/linne. Vi

Det kan vara riktigt kyligt vid starten på NYC marathon, speciellt om det är klart väder!

Jag har också sett det där på tv. När de springer maror så har de handskar.

Men jag brukar iof också ha handskar på mig rätt långt in i säsongen, fast jacka och underställ åker av. Känns varmare och tryggare på ngt vis att ha handskar.

Man vill ha lite kläder på sig för bättre löpkänsla (shorts + linne ner mot noll grader, om man är lite pro...) Och de centralt lokaliserade kroppsdelarna blir snabbt mycket varma när man kommer igång och springer. Men så var det ju händerna... Handskar!

Jag blir iofs väldigt varm om händerna även på vintern och i minusgrader (ni kanske har sett skidskytten Sven Fischer som körde utan handskar i 15 minusgrader), men det tar lite tid. Ofta har jag på mig handskar i början passet och tar av dem när värmen k

..eller så behåller man handskarna på för att man
1) gillar dem och inte vill slänga bort dem
2) måste, eftersom man är fattig och inte har råd att köpa nya
3) mm 🙂