Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHarar
You need to log in to create posts and topics.

Nja då får vi särskilja begreppet lite. I min värld är en hare någon som drar i toppen. Då får alla dra nytta av henne/honom. Med personliga harar (vilket top-posten inte pratade om) kan jag hålla med om att det är på gränsen till osportsligt.

Så med ick

Med en hare som bara är pacer för loppet så finns det inget osportsligt. Det är upp till vem som helst att haka på. Det är bara så att det blir lite tristare lopp att titta på (tycker jag) när det bara är kamp mot klockan.

I rättvisans namn vill jag flika in att harar trots allt kan sätta färg på ett lopp och göra det mer publikvänligt. Ärligt talat, hur kul är det att se ett gäng femtusenmeterslöpare taktiklöpa första två tredjedelarna av loppet?

Å andra sidan: som det är

Och mindre masstarter i skidtävlingar!

Ja jag har ju fått "faan" varje gång jag siterar "boken"...men är det inte så att vi ändå ska...= "Giva åt Golden League det som dess anbekommer å till mästerskapen dito valören". (Fritt översatt från hebreiskan..?!)!?

Om det bara hade varit fråga om pacing, men det ger ju faktiskt fysisk fördel för den som ligger i suget bakom harpalten.

Masstart enbart på Vasaloppet!

Och "riktiga" löpare i alla tävlingar.

Instämmer fullständigt med påståendet "Masstart endast på Vasaloppet". Tidigare såg jag 5-milen som OS höjdpunkt. Numera räcker det att se sammandraget eller möjligtvis sista 2km (innan dess vet man iaf att Anders Södergren försökt rycka, men inte lyckats

Masstart är en utmaning för (svenska) skidåkare o förbundskapten.
Arbetsschema och roller ska vara fördelade.

Att se svenskar som kör på/av varandra är snarare regel än undantag.

"Numera räcker det att se sammandraget eller möjligtvis sista 2km..."

Precis. Och det problemet med harar adresserar Mary Wittenberg, vd för New York Marathon, i länken i början av tråden:

"...In the end, it will be better for everyone to tune in and ca