Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHastighet individuellt - klunga
You need to log in to create posts and topics.

Håller också med Raymond, upp mot 20% låter rimligt.

Egentligen skulle jag inte vilja att man gjorde den jämförelsen, för det är så mycket som spelar in. I mitt fall har jag kört vättern i klunga på över 39 km/h i snitt. Solo har jag kört vättern på 31 km/h och det blir ju ca 20% snabbare med klungtiden än

My rule of thumb is that whatever average speed you can hold for the last interval in a set of 4x4 minute intervals is the average speed you can handle in a well functioning group in VR.

This is based on the idea that the speed of the group should be the

Inte så vetenskapligt men lite kul:

VR 2011. Jag cyklar med min fru med målet att vara sams och fika mycket. Jag drar och hon ligger efter. Sällan i några svansar, så att beteckna som solokörning:
Totaltid: 12:58
Rulltid: 10:49 (mycket fika...)
Snittpuls

En sak att jämföra 30 mil solo med 30 mil VR i klunga, men TS frågade efter jämförelsen mellan 10 mil soloträning mot 30 mil VR med klunga. Skillnaderna kan bli större och mindre beroende på omständigheterna, som hur bra klungan jobbar ihop, hur terrängen

Alt etter om en har mot eller medvind så vil hastigheten øke med 10-20 %.

Og en annen fordel er hvor meget en sparer av krefter. Her er noen tal fra "tester":

Ved 20 cm avstand sparer du 44 %
Ved 40 cm avstand sparer du 42 %
Ved 60 cm avstand sparer d

En regel som mange glemmer når det sykles i rullen, at en >låser> rullen i motbakker under f.ek. 20km/t og holder sin plass. Det samme i nedover i mer en 50 km/t

Om en ikke låser rullen vil syklene legge seg ut i bredden med de følger det kan få.

Har för mig att jag läst här någonstans att snabbaste solo på VR på linjecykel kom in på 8:48 eller något sådant.
Det är ju bara att jämföra den tiden mot vad de snabbaste sub-klungorna lyckats komma ner i..

Fördelen av en klunga är större ju snabbare m

Fast vad är det som säger att liggcyklisten var särskilt stark? Sätt nån på elitnivå i Sverige på en sån (plus inkörningsperiod på några månader) och se vad som händer.

Förutsatt att det är en vettigt aero liggcykel, så klart. Ryggvinkel på under 20° mi

Måste vara svårt att vara helt solo på VR med så mycket klungor och löst folk som kryssar omkring. Lite drag blir det nog bitvis.