Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHelt nollställd kondition
You need to log in to create posts and topics.

Börja med att ta promenader tycker jag med. Gör man det 3 gånger i veckan i rask takt så får hon lite grundkondition, utan att behöva ta ut sig fullständigt och tycka att det är jobbigt/tråkigt. Dessutom får man ju in regelbunden träning i kalendern. Då b

Martin: du skriver "springa". Hur fort gick det? Det är "jogga väldigt lungt" som gäller, inte "springa" enligt dina egna referensramar. Snacktempo är ett bra tempo, hur långsamt det än må gå!

Strunta i pulsen. Eftersom hon aldrig har tränat och nu har dålig kondition så gissar jag att hon ändå inte har gjort något maxpulstest och då är ju informationen från pulsklockan meningslös.

C25K verkar vara ett jättebra program som många kör på. Min s

Just det Anna. (t+)
Snacktempo, annars går det för fort.

Säger som andra: släng in pulsbandet i garderoben. Släng in eventuella klockor där också när ni är i farten. Börja med promenader, i lugn takt. Nästa steg promenad i rask takt.

Första joggingturen kanske MAX en minuts LUGN jogg och sedan gå fem minuter,

Hon kan också börja på t ex lite gympa som omväxling om hon tycker det är kul. Jag sprang 5 km på ett bräde efter gympande. Dessutom är det bra för hållningen etc. Eller kanske lite simning? Dans/aerobics? Skrot? Kampsport?
Variation är bra, särskilt för

Glömde det viktigaste av allt:

Hälsa flickvännen att hon är tuff och duktig som alls ger sig ut! (och jag har den förutfattade meningen att den hälsningen kan du nog ge från alla "här inne" på Funbeat).

Man behöver inte vara elitmotionär eller tävla, al

Yes Martin 😀 Heelt rätt upplägg om du vill ha en gång en kul diskussion. Om du är seriös och se det här på sikt så finns en helt ok bok på länken nedan. Gratiskapitel som smakprov finns på hemsidan. Träna är som att bygga ett hus, det ska vara både bra b

Jag använde pulsklockan för att monitorera hennes hälsa kan man säga, hon kanske vill springa längre och mer men när pulsen blev för hög så stannade jag henne.

Vill ju inte att hon ska ramla ihop. 🙂

Hon har svårt att jogga, hon säger att det gör ont i

Anna ??: Det var därför jag skrev "ev. övervikt". Svårt att veta hur många "semesterkilon" det handlade om och hur Martins flickväns kroppskonstitution såg ut innan semstern. Men nu vet vi att vi inte behöver ta med den faktorn 🙂

I vilket fall som hels