Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Du känner ju din kropp bäst men behöva vila 13 veckor för en överansträngning låter mycket.
Jag hade nog letat upp en naprapat eller liknande med idrottsinriktning.

Jag tycker folk som inte är inriktade på idrottsproblem har en tendens att förslå vila so

Var försiktig med löpningen tills det känns helt bra och gärna lite till även om det är svårt när man vill så mycket ;). Däremot om det går bra att gå för dig (?) så skulle jag föreslå snabba promenader på riktigt kuperade skogsstigar. Då får du garanter

Tack för svaren ja fått! Hjälper verkligen till med motivationen att få höra att det ska va genomförbart, är ju såpass ny inom detta med löpning så ja har inte så bra koll på hur mycket tid man behöver på sig.

Nu har jag köpt mej en motionscykel som jag

Sprang inte alls på sju veckor, men nu har jag äntligen börjat lite försiktigt och det känns bra!
Är dock ganska svårt att inte öka för mycket för fort, varierar gång/löpning på mina turer.
Spännande att springa i kallare väder, utmaning att hålla motiva

Stirra dig inte blind på att klara av varvet på en viss tid. Kör lugna pass, öka på dem, lägg in lite backar...
Men öka dosen sakta.

Det är lång tid kvar, så ta det lugnt.

Vintern är perfekt för löpning, om det inte är för kallt. Kör lugna pass snarare

Kul att du kommit igång igen Christian!

Nog så viktigt att understryka det som Totteman skriver om att ta det lugnt.
Då kan man ju vara rätt så varmt klädd och springa sig lagom svettig.

Jag brukar annars tänka att klä mig för 10-15 grader varmare än de

Ja tänker verkligen på att ta det lugnt när jag är ute, har ökat på en del men springer bara några minuter å går en minut..ungefär. När jag har möjlighet att ge mej ut i dagsljus så blir det skogsstigar.

Ner till vilka temperaturer springer ni?
Blir väl

Jag får problem med andningen vid konditionsträning när det är kallt. För mig börjar det redan vid 5-7 minus. Men då funkar det utmärkt med rekuperator, alltså en sån där andningsmask som värmer luften du andas in med hjälp av utandningsluften.

Vi får väl hoppas att det blir en relativt mild vinter.

Eftersom jag är ganska ny i ämnet löpning, sprang mitt livs första runda i våras, så undrar jag hur länge ska jag "ta det lugnt "? Har gjort ca 6 pass på 3 veckor a ca 5 km varvat löpning och gång

Mitt amatörmässiga råd är att du hittar ett nybörjarprogram på halvmaranivå och påbörjar det omgående. Så att du få in en långsam stegring över tid mot ditt mål.

12