Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Själv har jag märkt att jag kan få mjölksyra och nästan kramp i vaderna om jag druckit för lite innan långt löppass.

Hade till och från problem med vader som gjorde att jag aldrig riktigt kom igång med löpningen. Varje gång jag började få lite flyt så gjorde de sig påminda och jag fick gå hem från passen ett par gånger och sedan satt värken i i flera dagar - så sent som

Jag tror också att uppvärmning är nyckeln här. Inga konstigheter, uppvärmning bara.

Är ganska otålig och struntar i uppvärmning då jag utgår direkt hemifrån och går på snabbdistansen direkt. Men detta är av ren lathet, får börja ta mig i kragen där. Konstigt då jag tidigare sprungit t ex 8.35 km lugnt första halvan och hårt den andra med

Easy nu! Påbörja inte någon orgie i backträning och vadstyrketräning. Vaderna och dess polare hälsenorna är känsliga snubbar. Alltför hårt fokus på vadträning kommer bara att leda till överbelastning.

Du ska absolut träna vaderna. Men, fokusera på excen

Det kan inte bero på att mina skor blivit för gamla? Köpte dom 2 jan i år. Springer ca 20-25 km /v.

Angående backträning så tror jag att jag läst i RW, att det är mindre belastande för hälsenan att springa i brantare backe och inte landa med hälen. Måste säga att jag själv blev förvånad.

Jag tror inte skorna e för gamla iaf Louise. Du hade nog fått knäkänning då.

Ang att springa i backe. När man sätter i hälen i en backe blir vär fotuppvinklingen
större och belastningen på hälsenan ökar därigenom. Så måste det väl vara? Är det inte skon

Jag tror inte heller att Dina skor är för gamla, inte mtp på veckomängden iaf. Och, visst skrev Du att banan Du sprang var ganska flack, alltså kan vi bortskriva vadproblem i samband med backar.

Nä, jag tror att frånvaro av uppvärmning var orsaken till D

Angående tå eller häl i backe.

Att springa på tå innebär mindre belastande vinkel, men är desto mer ansträngande för vaden. För att uppleva detta kan man testa att springa en flack kilometer endast på framfötterna utan att sätta i hälen, så får man en kä