Quote from Funbeat user on 26 February 2011, 17:52och ändå så missade du tricket med kadensmätare.
och ändå så missade du tricket med kadensmätare.
Quote from Funbeat user on 28 February 2011, 10:26Sigma BC1200 på Clas Ohlson. Utmärkt första cykeldator. Har inte kadensgivare, men det är inte så viktigt som David P påstår.
Vid 100 W och kadens på 45 är kraften lika stor genom knäna som vid 200 W och 90 i kadens.
Vad som är optimal kadens beror på h
Sigma BC1200 på Clas Ohlson. Utmärkt första cykeldator. Har inte kadensgivare, men det är inte så viktigt som David P påstår.
Vid 100 W och kadens på 45 är kraften lika stor genom knäna som vid 200 W och 90 i kadens.
Vad som är optimal kadens beror på h
Quote from Funbeat user on 28 February 2011, 12:29Vad grundar du det på?
Vad grundar du det på?
Quote from Lena O on 28 February 2011, 13:42Det går att cykla utan kadensmätare den dagen du har rutinen inne.
Tills den dagen kommer se till att funktionen finns i din cykeldator.
Det går att cykla utan kadensmätare den dagen du har rutinen inne.
Tills den dagen kommer se till att funktionen finns i din cykeldator.
Quote from Funbeat user on 28 February 2011, 13:45Jag tycker jag varje vår har nytta av kadensmätningen för att komma upp i kadens. Efter ett tag brukar benen ha fått upp speeden. 🙂
Jag tycker jag varje vår har nytta av kadensmätningen för att komma upp i kadens. Efter ett tag brukar benen ha fått upp speeden. 🙂
Quote from Funbeat user on 28 February 2011, 23:26Hög cadens och hög puls hör ihop. Hjärtat pumpar runt syresatt blod snabbare vilket är bra om du vill undvika mjölksyra. Efterhand som du blir bättre cyklist så klarar du tyngre växlar med bibehållen cadens och dessutom mindre risk för knäskador.
Hög cadens och hög puls hör ihop. Hjärtat pumpar runt syresatt blod snabbare vilket är bra om du vill undvika mjölksyra. Efterhand som du blir bättre cyklist så klarar du tyngre växlar med bibehållen cadens och dessutom mindre risk för knäskador.
Quote from Funbeat user on 28 February 2011, 23:29Cadensmätare på cykeln är lika viktig som varvräknaren i en formel 1 kärra.
Cadensmätare på cykeln är lika viktig som varvräknaren i en formel 1 kärra.
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 00:29Puls och kadens har inget samband. I alla fall inte mer än att kroppens verkningsgrad skiljer sig åt vid olika kadenser så att vid 110 kanske man ligger 5-10 slag högre än vid 70, givet att effekten är densamma. Men det är alltså inte alls så att en hög k
Puls och kadens har inget samband. I alla fall inte mer än att kroppens verkningsgrad skiljer sig åt vid olika kadenser så att vid 110 kanske man ligger 5-10 slag högre än vid 70, givet att effekten är densamma. Men det är alltså inte alls så att en hög k
Quote from Lena O on 1 March 2011, 07:38Rasmus: Kan det vara så att Tommy menade att hög kadens och hög puls hör ihop, inte att man får hög puls av hög kadens.
Rasmus: Kan det vara så att Tommy menade att hög kadens och hög puls hör ihop, inte att man får hög puls av hög kadens.
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 08:04Det är intressant med uttalanden från icketävlande.
Det är intressant med uttalanden från icketävlande.