Quote from Lena O on 2 March 2011, 23:47Kör du på en testcykel med kadens 80 och belastning 100w och öka kadensen kommer belastningen att öka och därmed pulsen.
Men en snabbare kadens behöver inte betyder ökad puls; Man kan sänka motståndet och trampa snabbare.
Det var min poäng med att kadens
Kör du på en testcykel med kadens 80 och belastning 100w och öka kadensen kommer belastningen att öka och därmed pulsen.
Men en snabbare kadens behöver inte betyder ökad puls; Man kan sänka motståndet och trampa snabbare.
Det var min poäng med att kadens
Quote from Funbeat user on 2 March 2011, 23:58Gary, man pratar om olika saker. Hög kadens kan (obs! KAN) vara bra för uthålligheten eftersom man minskar utnyttjandet av de "snabba" muskelfibrerna som bara kan använda kolhydrater som bränsle.
Verkningsgraden för kroppen är dock högst vid relativt låga
Gary, man pratar om olika saker. Hög kadens kan (obs! KAN) vara bra för uthålligheten eftersom man minskar utnyttjandet av de "snabba" muskelfibrerna som bara kan använda kolhydrater som bränsle.
Verkningsgraden för kroppen är dock högst vid relativt låga
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 05:55Snillen spekulerar.
Snillen spekulerar.
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 08:46Rasmus, det är skönt att vi är helt överens om förbränningen. Vi kan även båda räkna och förstår att effekten är P=F*v (kraft ggr hastighet N*m/s) alt P=M*w (Vridmoment * vinkelhastighet Nm*1/s).
Det jag försöker säga är bara den väkända devisen om att l
Rasmus, det är skönt att vi är helt överens om förbränningen. Vi kan även båda räkna och förstår att effekten är P=F*v (kraft ggr hastighet N*m/s) alt P=M*w (Vridmoment * vinkelhastighet Nm*1/s).
Det jag försöker säga är bara den väkända devisen om att l
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 09:34Råden gällde en nybörjare inte elitcyklist!
Att belastningen minskar på lederna vid ökad kadens och given hastighet känns ju ganska givet, säkert samma effektuttag men då lär man ju dela upp effekten på antalet varv och inte på tidsenhet.
Vet inte rikti
Råden gällde en nybörjare inte elitcyklist!
Att belastningen minskar på lederna vid ökad kadens och given hastighet känns ju ganska givet, säkert samma effektuttag men då lär man ju dela upp effekten på antalet varv och inte på tidsenhet.
Vet inte rikti
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 10:52När jag började motionscykla i vuxen ålder så gjorde jag 3 misstag:
Jag köpte för stor cykel
Sadeln satt för högt
Kadensen var för låg, jag trampade för tungt.
Detta ledde till onödig smärta i både händer, axlar och baksida knän. Dessutom så stummnade ben
När jag började motionscykla i vuxen ålder så gjorde jag 3 misstag:
Jag köpte för stor cykel
Sadeln satt för högt
Kadensen var för låg, jag trampade för tungt.
Detta ledde till onödig smärta i både händer, axlar och baksida knän. Dessutom så stummnade ben
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 12:54För man en diskussion beträffande kadensens inverkan på leder och muskler och börjar snacka om kolhydrater och energiuttag, då börjar man blanda korten för att dölja sin okunnighet eller vill man briljera med inläst teoretisk kunskap. Man får inte glömma
För man en diskussion beträffande kadensens inverkan på leder och muskler och börjar snacka om kolhydrater och energiuttag, då börjar man blanda korten för att dölja sin okunnighet eller vill man briljera med inläst teoretisk kunskap. Man får inte glömma
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 12:59Jag tror att några tävlingar hade varit bra för teoretikerna. Då kan de studera sina teorier och utfall i realtid.
Om de nu hinner tänka så mycket innan duschen.
Jag tror att några tävlingar hade varit bra för teoretikerna. Då kan de studera sina teorier och utfall i realtid.
Om de nu hinner tänka så mycket innan duschen.
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 14:33Jag tror, David P, att du skulle ha nytta av att förstå att det finns andra typer av cyklister än de som tävlar (eller ska jag kanske skriva "tävlat", för när gjorde du nåt senast?). Miljarder människor på jorden cyklar. Några tiotusen tävlar. Även om man
Jag tror, David P, att du skulle ha nytta av att förstå att det finns andra typer av cyklister än de som tävlar (eller ska jag kanske skriva "tävlat", för när gjorde du nåt senast?). Miljarder människor på jorden cyklar. Några tiotusen tävlar. Även om man
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 15:14Det märks att du fastnade mellan försättsbladen.
Det märks att du fastnade mellan försättsbladen.