Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 08:35Vid en given hastighet har ju kadensen betydelse, och så var det ju belastningen på leder och inte muskler som var grejen.
Alltså har kadensen betydelse för att minska risken för belastningsskador.
(på lederna)
Vid en given hastighet har ju kadensen betydelse, och så var det ju belastningen på leder och inte muskler som var grejen.
Alltså har kadensen betydelse för att minska risken för belastningsskador.
(på lederna)
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 09:52Rasmus, jag tycker ditt resonmemang är bakvänt. Kraften på leder och muskler beror helt på kadensen eftersom den utvecklade effekten är den begäränsande faktorn. Tänk så här, en person kör ett distanspass med en medeleffekt P som begränsas av att personen
Rasmus, jag tycker ditt resonmemang är bakvänt. Kraften på leder och muskler beror helt på kadensen eftersom den utvecklade effekten är den begäränsande faktorn. Tänk så här, en person kör ett distanspass med en medeleffekt P som begränsas av att personen
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 15:25Det finns skäl för att ungdomar o juniorer har begränsad utväxling.
De som inte tävlar har andra förutsättningar, med andra ord.
Det finns skäl för att ungdomar o juniorer har begränsad utväxling.
De som inte tävlar har andra förutsättningar, med andra ord.
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 19:32SRM har en bra cykeldata där man kan se både kadens och effekt
SRM har en bra cykeldata där man kan se både kadens och effekt
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 20:2390 i kadens på 51/14 ger 42 km/h och 51/18 med 115 i kadens ger 41,7 km/h. Sen är det ju frågan vilken puls som krävs för att syresätta musklerna över tiden i dessa hastigheter. Jag hävdar att belastningen på leder blir mindre vid 115 i kadens förutsatt a
90 i kadens på 51/14 ger 42 km/h och 51/18 med 115 i kadens ger 41,7 km/h. Sen är det ju frågan vilken puls som krävs för att syresätta musklerna över tiden i dessa hastigheter. Jag hävdar att belastningen på leder blir mindre vid 115 i kadens förutsatt a
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 20:24Men då måste man testa det och inte sitta med räknestickan.
Men då måste man testa det och inte sitta med räknestickan.
Quote from Funbeat user on 1 March 2011, 20:29Rätt David. Jag vill bara teoretiskt beskriva vad jag tror. Att nå upp till dessa värde krävs träning och självkännedom.
Rätt David. Jag vill bara teoretiskt beskriva vad jag tror. Att nå upp till dessa värde krävs träning och självkännedom.
Quote from Funbeat user on 2 March 2011, 22:40Tja, eller så kan man ju räkna på verkligheten, med fysikens lagar som grund, och strunta i gamla myter och halvsanningar.
Om nu låg kadens skulle vara skadligt för knän, så skulle det innebära att det är lika farligt att förbättra sin kapacitet, efterso
Tja, eller så kan man ju räkna på verkligheten, med fysikens lagar som grund, och strunta i gamla myter och halvsanningar.
Om nu låg kadens skulle vara skadligt för knän, så skulle det innebära att det är lika farligt att förbättra sin kapacitet, efterso
Quote from Funbeat user on 2 March 2011, 23:03Daniel, det är inte så enkelt. Ja, man kan resonera kring om det är bäst ur ett uthållighetsperspektiv (men inte ens där finns det nån generell regel eftersom det är så väldigt individuellt, som jag redan förklarat tidigare) och förmodligen är det i genom
Daniel, det är inte så enkelt. Ja, man kan resonera kring om det är bäst ur ett uthållighetsperspektiv (men inte ens där finns det nån generell regel eftersom det är så väldigt individuellt, som jag redan förklarat tidigare) och förmodligen är det i genom
Quote from Funbeat user on 2 March 2011, 23:41Gillar att du är enveten med din nya tes,annars så kan man inte vinna ny mark.
Du skrev tidigare att kadens inte hade med puls att göra.
Hur tänkte du?
När jag själv höjde kadensen ,UTAN att sänka farten, den ökade istället, så skrek pulsen, SYYYRE TACK!
Gillar att du är enveten med din nya tes,annars så kan man inte vinna ny mark.
Du skrev tidigare att kadens inte hade med puls att göra.
Hur tänkte du?
När jag själv höjde kadensen ,UTAN att sänka farten, den ökade istället, så skrek pulsen, SYYYRE TACK!