Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp en novisch
You need to log in to create posts and topics.

Vid en given hastighet har ju kadensen betydelse, och så var det ju belastningen på leder och inte muskler som var grejen.

Alltså har kadensen betydelse för att minska risken för belastningsskador.
(på lederna)

Rasmus, jag tycker ditt resonmemang är bakvänt. Kraften på leder och muskler beror helt på kadensen eftersom den utvecklade effekten är den begäränsande faktorn. Tänk så här, en person kör ett distanspass med en medeleffekt P som begränsas av att personen

Det finns skäl för att ungdomar o juniorer har begränsad utväxling.
De som inte tävlar har andra förutsättningar, med andra ord.

SRM har en bra cykeldata där man kan se både kadens och effekt

90 i kadens på 51/14 ger 42 km/h och 51/18 med 115 i kadens ger 41,7 km/h. Sen är det ju frågan vilken puls som krävs för att syresätta musklerna över tiden i dessa hastigheter. Jag hävdar att belastningen på leder blir mindre vid 115 i kadens förutsatt a

Men då måste man testa det och inte sitta med räknestickan.

Rätt David. Jag vill bara teoretiskt beskriva vad jag tror. Att nå upp till dessa värde krävs träning och självkännedom.

Tja, eller så kan man ju räkna på verkligheten, med fysikens lagar som grund, och strunta i gamla myter och halvsanningar.

Om nu låg kadens skulle vara skadligt för knän, så skulle det innebära att det är lika farligt att förbättra sin kapacitet, efterso

Daniel, det är inte så enkelt. Ja, man kan resonera kring om det är bäst ur ett uthållighetsperspektiv (men inte ens där finns det nån generell regel eftersom det är så väldigt individuellt, som jag redan förklarat tidigare) och förmodligen är det i genom

Gillar att du är enveten med din nya tes,annars så kan man inte vinna ny mark.

Du skrev tidigare att kadens inte hade med puls att göra.
Hur tänkte du?
När jag själv höjde kadensen ,UTAN att sänka farten, den ökade istället, så skrek pulsen, SYYYRE TACK!