Quote from Guest on 2 June 2010, 23:20Jag skulle behöva hjälp av er som har genomfört ett triathlon. Jag har anmält mig till Hallsta tjejtriathlon i augusti och det är ett ganska "snällt" triathlon (300m simning, 8,6 km cykling, 2 km löpning).
Det jag behöver hjälp med är det faktum att jag
Jag skulle behöva hjälp av er som har genomfört ett triathlon. Jag har anmält mig till Hallsta tjejtriathlon i augusti och det är ett ganska "snällt" triathlon (300m simning, 8,6 km cykling, 2 km löpning).
Det jag behöver hjälp med är det faktum att jag
Quote from Funbeat user on 2 June 2010, 23:30Det finns en hel del att läsa här på Funbeat..
Men även på länkarna nedan finns en del att inhämta.Pasi Salonen om förberedelser
http://www.tjorntriathlon.com/pdf/pasis.pdfTriathlonförbundets hemsida..
http://www.svensktriathlon.org/Jag skall köra
Det finns en hel del att läsa här på Funbeat..
Men även på länkarna nedan finns en del att inhämta.
Pasi Salonen om förberedelser
http://www.tjorntriathlon.com/pdf/pasis.pdf
Triathlonförbundets hemsida..
http://www.svensktriathlon.org/
Jag skall köra
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 07:32Har du ngn koll på hur varmt/kallt det kommer va i vattnet Anders? Simma häromdagen i 18 gradigt vatten o det var rätt jobbigt. Ha det gött!
Har du ngn koll på hur varmt/kallt det kommer va i vattnet Anders? Simma häromdagen i 18 gradigt vatten o det var rätt jobbigt. Ha det gött!
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 07:43Tack för länkarna!
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd.
Tack för länkarna!
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd.
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 08:18kortfattat kan man säga.......
*300m simning, strunta i allt vad våtdräkt heter
* se till att ha cykelhjälm & en fungerande cykel. bromsar m.m
* cykla INTE i växlingsområdet, led cykeln ut till asfalten, funktionärerna visar dig.
*finns regel som säg
kortfattat kan man säga.......
*300m simning, strunta i allt vad våtdräkt heter
* se till att ha cykelhjälm & en fungerande cykel. bromsar m.m
* cykla INTE i växlingsområdet, led cykeln ut till asfalten, funktionärerna visar dig.
*finns regel som säg
Quote from Elias Engqvist on 3 June 2010, 09:01Vid ett triathlon med så korta distanser finns det procentuellt sett väldigt mycket att vinna på att växla snabbt och effektivt - leta gärna reda på videos på youtube som handlar om hur man växlar. (Transition på engelska)
Vid ett triathlon med så korta distanser finns det procentuellt sett väldigt mycket att vinna på att växla snabbt och effektivt - leta gärna reda på videos på youtube som handlar om hur man växlar. (Transition på engelska)
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 09:33Fyller på med lite mer praktiska tips. Sätt upp sakerna i växlingsområdet så du lätt får på dem och inte glömmer något. Sätt hjälmen på styret, glasögon, linne och strumpor i den om du ska ha det. Se till att ha en handduk med dig som du lägger jämte din
Fyller på med lite mer praktiska tips. Sätt upp sakerna i växlingsområdet så du lätt får på dem och inte glömmer något. Sätt hjälmen på styret, glasögon, linne och strumpor i den om du ska ha det. Se till att ha en handduk med dig som du lägger jämte din
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 13:32Tack för allt! Nu känns det mycket bättre inför augusti. Jag ska absolut se till att ha kul! Hela grejen gör jag och en kompis som en kul grej men jag har redan nu fått lusten att göra tjejklassikern nästa år eller 2012.
Hur kan jag lägga upp träningen
Tack för allt! Nu känns det mycket bättre inför augusti. Jag ska absolut se till att ha kul! Hela grejen gör jag och en kompis som en kul grej men jag har redan nu fått lusten att göra tjejklassikern nästa år eller 2012.
Hur kan jag lägga upp träningen
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 14:21att träna regelbundet, inte öka träningsdosen för mycket (skaderisk) ta vilodag/dagar varje vecka.
att träna regelbundet, inte öka träningsdosen för mycket (skaderisk) ta vilodag/dagar varje vecka.
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 14:23Det låter sunt.
Men hur många gånger ska man träna cykling respektive simning och löpning? Vad är en rimlig dos och hur mycket är det rimligt att man öka i taget?
Det låter sunt.
Men hur många gånger ska man träna cykling respektive simning och löpning? Vad är en rimlig dos och hur mycket är det rimligt att man öka i taget?