Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjul LVG
You need to log in to create posts and topics.

Det kommer bli ännu ett par osexiga Mavic Open Pro fälgar i sommar.

Tråkiga, osexiga osnygga men väldigt bra hjul . För att det inte skall bli för billigt så tänker jag ha Dura Ace nav.

Det kommer bli mitt 3:e par , men jag kan inte komma på något bättr

Funderingarna ligger åt ett par Reynolds Assault eller Strike, cosmic carbon har också varit med i funderingarna.

Daniel Säfström:
Fälg helt i kolfiber brukar innebära sämre bromsverkan framför allt i regn och kräver tubdäck som ger högre kostnader.

-Du är medveten om att det finns hjul i helkolfiber byggda för kanttrådsdäck numera va?

Ja det känner jag till, har dock ingen erfarenhet av dessa. Borde vara ett intressant och ekonomiskt alternativ om man inte vill använda tuber. Men tubdäck har ju sina fördelar så det hänger väl på hur hjulen ska användas i vanlig ordning. Nisse Mandus va

Skall man ha högprofilare så skall det vara tubisar, annars känns det fel ...

Är det " finhjul" eller snygga tränings och fikahjul vi snackar om ?

I en klunga på ett linjelopp har nog inte profilen så stor betydelse.
Tunga hjul blir trögare när det är

Tanken är att det skall vara snygga, snabba träningshjul;)
Det där med tubisar...lutar nog mer åt kanttråd ändå!

Mavic har ju en del kolfiber-högprofilhjul för kanttrådsdäck och med praktisk bromsyta i alu, t.ex.:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&artgrp=6701&funk=visa_artikel&artnr=MAV0143-SET-ED11r

Dessa finns med i urvalet, fast helcarbon är ganska så sexigt 😉

Förmodligen så missar jag något. Men när jag tittade på Mavichjulen i Daniels länk, så väger de ju lika mycket som ett par lågprishjul men kostar 3 ggr så mycket.

Vad får man av dessa kolfiberhjul som man inte får med ett par lågpris från Mavic, dvs, Aks

Daniel:
Kolfiber, förlåt karrbåån menade jag förstås