Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur använder man pulsklocka?
You need to log in to create posts and topics.

För att bli en bättre löpare vill man dels skaffa sig bättre syreupptagningsförmåga och dels högre mjölksyratröskel.

Effektivaste sättet att förbättre syreupptagningsförmågan är att träna i ett lägre pulsintervall, medan mjölksyratröskeln förbättras i e

Oj då Lee..!..undrar om du inte i en typ rad förklarade rubban å stubban rent teoretiskt...skitabra!?! Sen det tekniska me klockan det kan väl alla våra så underbara elektonik-ingenjörer här på FB hålla i .Hehehehehe.?!:D

Nja, Lee, är det inte tvärtom?! Att för att träna VO2max ska Du ligga så nära Ditt max som möjligt, medans mjölksyretröskeln tränar Du vid lägre puls, dock ff hög?

Eller har jag fått det hela om bakfoten och tränar fel???

Otroligt intressant.!?!?...men nu tror jag att gamla gubben skiter i både puls-klocka å dess valörer. Å innan ni skiter på mig för det som ni ju alltid gör så vill jag bara säga att OM jag hade jag varit i eran ålder å etc.etc...så hade jag naturligtvis e

Jag har fått lära mig att hjärtats slagvolym och syretransportförmåga förbättras optimalt genom att kroppen utsätts för ansträngning under längre tid (och med lägre intensitet).

Däremot är jag extremt oinsatt när det gäller VO2-max, men jag får nog läsa

Lee, här har jag läst om detta:

http://www.marathon.se//news/kalkyl1.cfm

Sylvia

Tack - vilken bra länk (t+)
Även om man surfar runt och kikar ibland så är det alltid tacksamt att få en "pekpinne" 😀

Vassego! 🙂

Texten där har hjälpt mig förstå alla termer som folk svänger sig med både nu och då. Plus att jag, som tränar pulsbaserat, lättare kan lägga upp min träning i rätt pulszoner.

Jag har väl en liknanade ambition - försöka förstå alla uttryck och träna pulsbaserat. Men där stannar nog liknelsen 😀

Jag har fått hjälp med program av Daniel R. fär på FB men det är ju, som du säger, samtidigt kul att åtminstone försöka förstå lite p

Daniel har hjälpt mig också. Och Christian A och David. 🙂

Men alla mina program (nytt inför varje lopp) gör jag själv utefter de råd jag har fått.